EMCV staat voor "Ethisch-Maatschappelijk-Culturele Vorming". Het is gericht op de persoons- en attitudevorming van de studenten en is toegespitst op 3 elkaar aanvullende terreinen.
- Middels de ethiek wordt gezocht naar een verantwoorde positiebepaling in het complexe landschap van veelkleurige waarden en normen.
- Via een analyse van de cultuur worden de actuele 'opvattingen over wat is' en de diverse verschijningsvormen ervan belicht, gaande van reclame-advertenties tot 'Kunst'.
- Een kritische maatschappij-analyse laat het onderscheid herkennen tussen relevant en niet-relevant in het (over-)aanbod van nieuwsfeiten en -bronnen, en daagt de student uit om burgerzin af te wegen in termen van sociale rechtvaardigheid.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert: de student slaagt er in om binnen- en buitenlandse actualiteit op te volgen en te kaderen.
Cultuurparticipant: de student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen kritisch benaderen en culturele diversiteit naar waarde te schatten. Hij/zij slaagt er tevens in om in de eigen persoonlijkheid binnen een complexe leefwereld op een ethisch verantwoorde manier vorm te geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Vijf wijzen van informatieverwerving: lezen (bvb. media, boeken), kijken (bvb.: TV, films), luisteren ((bvb. interviews, radio), bezoeken (bvb. tentoonstellingen, gebouwen) en deelnemen (bvb. workshops, conferenties).
A. Types
B. Omschrijving
- kiezen van onderwerpen uit thema's
- selecteren en motiveren van bronnen
- verzamelen van informatie en publiceren op Toledo
- opvolgen van andere thema's
- maken en presenteren van een Powerpoint-presentatie
- actieve participatie in een debat
A. Types
- presentatie
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving
- posts van informatieverwerving op Toledo (datum, inhoud en vorm: 20 %)
- presentatie voor een select publiek (inhoud, vorm en verbaliteit: 50 %)
- vragen in een debat op basis van opvolging (diepgang en taalgebruik: 30 %)
- een zeer gedetailleerde taakomschrijving
- een uitgebreid infomoment
- een 'verplicht' feedbackmoment