elektronica pract (2009-2010)

Tijdens deze sessies is het de bedoeling om de elementaire bouwblokken van de elektronica te gebruiken in schakelingen om zo eenvoudige toepassingen te bouwen.  Het uittesten van de schakelingen gebeurt in een gebruiksvriendelijk simulatiepakket (multisim). De student start met een aantal oefeningen op de diode, vervolgens komt de bipolaire transistor en de operationele versterker aan bod om dan uiteindelijk een praktische datacommunicatie applicatie op te bouwen en te testen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 06. In teamverband werken
Toelichting:
Via oefeningen krijgt de student een beter inzicht in de theorie.  De student werkt individueel of in groepjes van 2 studenten.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
Toelichting:

Naast het verwerven van de basiskennis van de elektronica wordt de student gestimuleerd om onbekende parameters in een schakeling te bepalen, al dan niet via benaderende methoden.  Hierbij leert hij zijn resultaat te toetsen via een aantal controle regels. Hij vergelijkt zijn resultaten eveneens met deze in een simulatiepakket.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
De student maakt kennis met halfgeleidercomponenten en kan de werking van deze componenten verklaren.  Hij begrijpt eenvoudige schakelingen waarin deze componenten gebruikt worden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: simulatiepakket

B. Verplichte leermiddelen

-Eigen cursus nota's labo
-Karsmakers P, 2007, Cursus basis elektronica deel 1, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
-http://toledo.khk.be

C. Aanbevolen leermiddelen

De student wordt aanbevolen om thuis de software voor het simuleren van elektronische schakelingen te installeren zodat hij zich optimaal kan voorbereiden. De student kan deze software aanschaffen aan een erg interessante prijs. (studentenversie)

A. Types

  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

De student begrijpt de werking van de component in de schakeling en doet de nodige berekeningen. De student heeft een PC met netwerkaansluiting ter beschikking. Hij gebruikt een simulatiepakket om de schakelingen uit te testen en uit te meten.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De student krijgt een schakeling opgegeven. Hij bespreekt de werking en doet de  nodige berekeningen. Studenten kunnen na de les en via e-mail vragen stellen en of een afspraak maken voor extra begeleiding.
OA:
03200061
Code:
03200061
Vakcoördinator:
Vic Van Roie
Semester:
2
Studiepunten:
0,9
Onderwijstaal:
Nederlands