ECO-school (2009-2010)

- Verkennen van de structuur en de werking van het MOS project in basisschool/ secundaire school, en van projecten rond duurzame ontwikkeling op school.

- Inventariseren van de milieusituatie in de hogeschool, rond een bepaald thema, en een actieplan voorstellen en uitwerken voor de duurzame week ( ecocampus-thema) .

- Uitdiepen van een thema naar keuze voor de eigen doelgroep: verkennen van een MOS-school, verkennen van een MOS-schakel , zelf didactisch materiaal ontwerpen.



A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:
Opvoeder:

2.3 De leerkracht kan door attitudevorming kleuters op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.

Inhoudelijk expert:

3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot de leergebieden aanwenden.

Partner van ouders en verzorgers:

6.3 De leerkracht kan in overleg met het team de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.

Partners van externen:

8.1. De leerkracht kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties , die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.


A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

De themabundels van MOS rond de verschillende MOS thema's: zie www.provant.be

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De opdrachten worden deels in groep en deels individueel uitgewerkt en omvatten volgende onderdelen: achtergrondinfo verzamelen rond een actiepunt, verslagen van het bezoek aan een MOSschool en aan een MOSschakel, een didactische pakket samenstellen, dit didactisch pakket presenteren, reflecteren op het eigen gedrag in verband met de actiepunten.

1ste  examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

100% permanente evaluatie

                    /

100% permanente evaluatie


De begeleiding gebeurt zowel door de MOS begeleiders van de provincie Antwerpen, als door docenten van de hogeschool. De MOS begeleiders starten de keuzemodule op, en begeleiden de keuze van de verschillende trajecten. De docenten begeleiden de verschillende opdrachten via coaching.
OA:
11269840
Code:
11269840
Vakcoördinator:
Lutgart De Bie
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands