In dit opleidingsonderdeel 'Brede kijk op leren' verwerft de student (verdere) inzichten omtrent onderwijs in een ruimer perspectief. De klemtoon ligt op inzichten in de maatschappelijk veranderende context, met specifieke aandacht voor onderwijs anders en het digitale leren. De student verwerft tevens inzicht in een geschikte pedagogische en didactische aanpak binnen een assessmentcultuur.
De student kan de beginsituatie van de lerenden en de groep achterhalen door kennis te verwerven over de interesses, vooropleidingen, leerstijlen, enz. Hij kan de leerinhouden structureren en vertalen in een gedifferentieerd en zelfstandig studietraject en aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. Hij kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor heterogeniteit van de groep. De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de lerenden op school. Hij kan de eerder verworven vakspecifieke inhouden aanwenden voor het opzetten en coachen van een gedifferentieerd en zelfstandig studietraject voor de lerenden. Hij kan de pedagogisch aangereikte kaders zinvol toepassen in het uit te werken studietraject. Hij kan vanuit de pedagogisch aangereikte kaders een zinvol en leerrijk studietraject opzetten. De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen bij het ontwikkelen, coachen en evalueren van het studietraject. Hij kan doorheen het ontwikkelingsproces het geheel kritisch bekijken en wijzigingen doorvoeren indien het niet voldoende aansluit bij de voorkennis en voorervaringen van de lerenden. De student kan overleggen en samenwerken met medestudenten en de lerenden. Hij kan samen met de groepsleden een gelijkwaardige taakverdeling opstellen en deze naleven.
De evaluatie van het OO ‘Brede kijk op leren’ is, naast het groepswerk 'Onderwijs in Europa', gebaseerd op een eigen keuze van de student. Op een afgesproken moment dient de student op een schriftelijke manier mee welke keuzes van examens hij maakt. De examenmogelijkheden bestaan uit een schriftelijk openboekexamen of een individuele paper of een groepsopdracht of een eigen voorstel. Deze keuzes van de student worden aan de docent voorgelegd en goedgekeurd. Deze keuzes zijn gebaseerd op het persoonlijk ontwikkelingsplan gelinkt aan de leerstijl en de te bereiken competenties van de student. Hij maakt keuzes in de evaluatievormen in functie van zijn eigen leerproces.