Dit practicum leert hoe micro-organismen, aanwezig in/op voedingsmiddelen, lucht en oppervlakken, geteld en geïsoleerd kunnen worden, hoe we de resultaten moeten interpreteren en toetsen aan de normen, en welke testen er bestaan om micro-organismen verder te identificeren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
Toelichting:
- studenten zoeken normen en richtlijnen op en beredeneren vervolgens welke proeven moeten/kunnen gedaan worden
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
Toelichting:
- de studenten moeten uitgaande van de werkwijze uit de handleiding of andere bronnen een werkschema opstellen, de benodigde materialen oplijsten en een planning in de tijd opmaken.
- de studenten voeren zelf een aantal analyses in duplo uit
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- Studenten kunnen een aantal technieken betreffende microbiologisch onderzoek van voedingsmiddelen, lucht en oppervlakken uitvoeren.
- Studenten kunnen resultaten van microbiologisch onderzoek toetsen aan normen en daar besluiten uit trekken wat betreft de microbiële kwaliteit.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:
- De Smedt An, 2005. Algemene microbiologie. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 170 p.
- De Smedt An, 2005. Handleiding bij het practicum microbiologie. Niet-gepubliceerde bundel, KHKempen, Geel, 85 p.
A. Type
- cursus
- materiaal op WWW
- Andere: eigen labohandleiding, lab manuals van producenten
B. Verplichte leermiddelen
- Mikrobiologisch onderzoek van levensmiddelen : strategie, principes en methoden' van D.A.A. Mossel, 3 e uitgave,1990
- Microbiologie van voedingsmiddelen' van R. Dijk, e.a.,1999
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- praktische proef
B. Omschrijving
Onderlinge discussie als middel tot problemsolving wordt gestimuleerd, maar de docent is vanzelfsprekend steeds aanwezig in het lab en beschikbaar in geval er vragen en/of problemen zouden rijzen.