Wereldoriëntatie deel 2 (2009-2010)

Vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen van het lager onderwijs, uitdiepen: Mens en natuur - Levende natuur - Gericht leren observeren in een natuurlijke omgeving - Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende dierlijke organismen aan de hand van eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen - Dierlijke organismen kunnen ordenen in een classificatiesysteem - Beargumenteren waarom bepaalde aanpassingen functioneel zijn voor een bepaalde groep. - Niet-levende natuur - Weer en klimaat - De aarde - De aarde in de ruimte - Algemene vaardigheden natuur - Natuurlijke verschijnselen onderzoeken Mens en tijd - Periodisering van de westerse geschiedenis met uitdieping Mens en ruimte - Oriënteren en kaartvaardigheid Mens en techniek - Een technisch probleem stapsgewijs kunnen analyseren en op het niveau van de lagere school kunnen oplossen. Dit veronderstelt kennis van basisinzichten techniek en het technisch proces.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie - Zenit 1 Leerwerkboek : uitg. Pelckmans - Tijdwijzer: Van den Bosch J. - uitg. Pelckmans Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1. Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho Praktische didactiek voor natuuronderwijs: de Vaan E. en Marell J. - uitg. Coutinho

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Tijdens docentgestuurde of studentgestuurde differentiatie uren krijgt de student extra ondersteuning bij de verwerking/uitvoering van complexe inhouden/vaardigheden.
OA:
10250117
Code:
10250117
Vakcoördinator:
Leen Van Hove
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands