Vakconcept deel 1 (2009-2010)

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de competenties en inhouden van vakdidactiek LO-BR. Je leert de leerlingen deelnemen aan een sportles: je leert de leerlingen de technische en tactische sportvaardigheden aan en je leert hen samenwerkend en zelfstandig te sporten. De nadruk ligt op het realiseren van motorische competenties en competenties op vlak van gezonde en veilige levensstijl.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We bouwen verder op de competenties verworven in Vakdidactiek LO-BR en PDV 1.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Vakconcept 1 (2009-2010)

C. Aanbevolen leermiddelen

De contacturen van het OO.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd in een driedaagse didactische stage en enkele aparte opvolgsessies. Tijdens de driedaagse krijg je didactische en methodische inzichten en vaardigheden, die tijdens de opvolgsessies verder uitgediept en geconceptualiseerd worden.

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef
  • individuele taak
  • peer assessment

B. Omschrijving

50% van de score staat op het mondeling examen .

50% van de score staat op het proces buiten het examen: op het durven uitproberen tijdens microteaching, op je constructieve leerhouding en op de uitvoering van je strategische rol tijdens de driedaagse.

Het leerproces wordt ondersteund door ervaringsmomenten te koppelen aan momenten van reflectie (observaties), inzicht, en kansen om te experimenteren.

OA:
10257200
Code:
10257200
Vakcoördinator:
Frank Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands