Ziekenhuisverpleegkunde deel 2 (2009-2010)

Volgende leerinhouden komen aan bod: blaassondage, aanprikken IV-poort en Hickmancatheter, blaasspoeling, maagspoeling, stomazorg, per en postoperatieve observaties en complicaties.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel.

A. Type

  • Andere: stappenplannen en cheklists
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Nicky Lembrechts, Kristine Sels, 2006, De zorgvrager in het ziekenhuis deel 2. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Lier. Didactisch materiaal Video's Interactieve CD-roms Stappenplannen en checklists Powerpointpresentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

Handboek wondzorg Wit-Gele kruis Vlaanderen Handboek Chirurgie Drs. J.T.E.de Jong Handboek Interne geneeskunde Drs. J.T.E.de Jong/Drs.D.J.M. de Vries/Dr.M.J. Zaagman-van Buuren

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • Andere: vaardigheidsonderwijs, simulatiepatiënten

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
07282211
Code:
07282211
Vakcoördinator:
Nicky Lembrechts
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands