Aardrijkskunde deel 4 (2009-2010)

 De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Industrie: verschillende industriesystemen over de wereld, vestigingsfactoren, globalisering
- Stadsgeografie: stadsgewesten, functionele verscheidenheid, segregatieprocessen, stadsvernieuwing, site en situatie
- Evaluatie van leerlingen

- Verkenning van de eigen leefruimte via excursies

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan toetsen beoordelen.

- De student op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte.

- De student kan met behulp van zijn documentatie- en actualiteitenmap een actuabord samenstellen voor de tweede graad.

 Inhoudelijk expert

- De student kent de parate kaartkennis van Amerika en Oceanië.

- De student kan industriesystemen beschrijven en situeren in het industrialisatieproces.

- De student kan de functionele en socio-economische verscheidenheid, delen van het stadsgewest en samenlevingsproblemen binnen steden over de wereld beschrijven.

Organisator

- De student kan een excursie in de eigen leefruimte uitvoeren.

Innovator

- De student kan relevante ICT-toepassingen hanteren en vertalen naar de lessen aardrijkskunde.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: atlas en kaarten

B. Verplichte leermiddelen

- Alle leermiddelen van het eerste jaar

- cursussen en excursiegidsen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: excursies

B. Omschrijving

Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.

A. Types

  • Andere: groepstaken, co-assessment
  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

2de  examenperiode  3de  examenperiode  
% vorm % vorm
60 mondeling examen 60 mondeling examen
40 individuele en groepstaken

40

individuele taken

Docentgestuurd tijdens hoorcolleges

Vraaggestuurde docentbegeleiding bij oefenpractica en begeleide zelfstudie

OA:
11269300
Code:
11269300
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands