1. Probleemoplossende vaardigheden en didactiek probleemoplossend denken:
- Basisbegrippen en basisvaardigheden uit alle leergebieden leren hanteren bij het omgaan met vraagstukken
- Problemen kunnen verwiskundigen
- Logische en/of wiskundige problemen op eigen niveau kunnen oplossen
- Theoretische achtergronden bij vraagstukken verwerven en inzicht krijgen in de vraagstukkendidactiek en deze didactiek kunnen toepassen.
2. Meten en metend rekenen:
- Organisatorische aspecten
- Verdere uitdieping (andere meetinstrumenten, een practicum op eigen niveau, meetresultaten verwerken, nauwkeurigheid van meetresultaten, ...)
3. Meetkunde:
- Ruimtemeetkunde
- Ruimtelijke oriëntatie
- Vervolg leerlijn meetkunde
- Meetkundige ontwikkeling bij kinderen adhv. kindertekeningen
4. Basiskennis: verdieping van het eerste jaar
5. Algemene didactiek: Algemene doelen van wiskunde en wiskundeonderwijs, didactische principes: verdieping
Het programma van het eerste jaar wordt als uitgangspunt genomen. De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student beheerst in voldoende mate de theoretische onderwerpen en didactische vaardigheden die in het eerste jaar Balo aan bod komen of werkt zich hierin bij. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij/zij deze leerstof inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien blijkt dat de student deze leerstof nog niet voldoende onder de knie heeft, werkt hij/zij deze zelfstandig bij in de loop van het jaar. De student kan altijd bijkomende uitleg hierover vragen.
- onuitgegeven cursus van de docent met oefeningen, 2009
- eigen nota's van de lessen
- eindtermen wiskunde voor de lagere school
- Vlaams Verbond van het Katholiek Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde Leerplan, 1998
- Vlaams Verbond van het Katholiek Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Meetkunde, Toelichtingen, 2002
- Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn
- Janssens I., Ruimte, Wolters-Plantyn 2000.
- Toledo
De Boeck I., Somers, H., Wuyts F., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Vorselaar
Feys, R., Van Iseghem, H., Meten en metend rekenen, Praktijkgids voor de basischool, aflevering 62, oktober 2002, Wolters Plantyn
Goffree F., e.a., Wiskunde & Didactiek 0, Reken vaardig, Wolters-Noordhoff 1989
Verschaffel L. & De Corte E.(red.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, delen 1-4, Stoho, Acco 1995
Vlaams Verbond van het Katholiek Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Meten en metend rekenen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde in het lager onderwijs: oude en nieuwe doelen vergeleken, 2000
Willem Bartjens, tijdschrift voor wiskunde-onderwijs
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
20 | Permanente evaluatie + taak | 40 | Basiskennis | ||
30 | Basiskennis | 60 | Schriftelijk examen | ||
50 | Schriftelijk examen | ||||
Voor het deel basiskennis is een 22,5/30 vereist om te slagen. Het behaalde cijfer wordt dan volgens een omrekeningstabel herleid tot deze grens (bijv. 22,5/30 wordt 15/30). Als de student (na herleiding volgens de omrekeningstabel) minder dan 12 op 30 behaalt, dan wordt het cijfer van deze onderwijsactiviteit nog eens herleid tot maximaal 5 op 30.
Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO.
- hoor- en werkcolleges met voorbeelden en praktische toepassingen; geleide oefeningen; didactische practica
- monitoraten en coaching
- demonstratieactiviteiten: observatie en analyse van lessen in de oefenscholen; bespreking van stagelessen
- zelfstandig werk: basiskennis, oefeningen probleemoplossend denken en taken
- interactief leren via Toledo