In signalen en systemen oefeningen worden aspecten/concepten van de theoriecursus op reële signalen uitgevoerd. Dit gebeurt in de MATLAB omgeving. De MATLAB oefeningen omvatten opdrachten mbt de volgende onderwerpen:
- Kennismaking met MATLAB programeer omgeving
- Bemonsterde signalen (synthetische-, audio- en biomedische signalen) weergeven in het tijdsdomein.
- Enkele eenvoudige operaties op deze signalen (ruis, clipping, ...)
- Gebruikmaken van het begrip correlatie tussen signalen om in een elektro-encefalogram storende activiteit te vinden.
- Gebruikmakend van het begrip convolutie om ruis te onderdrukken is signalen
- Signalen bekijken in het frequentiedomein.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Competentie 08 wordt getraind door enkele keren per jaar het verslag van de vorige labo-zitting mondeling (adhv een kleine powerpointpresentatie en de oplossingscode) voor de docent te komen toelichten.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
Toelichting:
Van de student wordt verwacht dat hij op zelfstandige basis (eventueel in groepjes van 2 à 3) vanuit de concrete probleemsituatie in de opgave op zoek gaat naar mogelijk oplossingen en alternatieven.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Een wiskundige achtergrond (complex rekenen, veeltermbreuken, analyse) is nodige om op een vlotte manier inzichten te verwerven in opdrachten. Verder is een basis kennis informatica nodige om vlot met MATLAB te kunnen werken.
A. Type
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Handboek: Signal and Systems, MJ Roberts, McGrawHill, 2003.
- pdf- en ppt-bestanden met opdrachten: De practicum opdrachten worden ter beschikking gesteld het electronisch leerplatform.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
De studenten lossen opdrachten op in groepjes van twee. Ze ontwikkelen broncode tijdens en na de practica. De code wordt ingediend. Ze stellen hun resultaten van hun opdracht mondeling voor aan de docent of dienen een verslag in van hun bevindingen.
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
- individuele taak
- aan de computer
B. Omschrijving
Een deel van de punten staat op permanente evaluatie adhv enkele verslagen die in groep voor de docent kort worden toegelicht. Daarnaast wordt op het einde van het jaar een examen voorzien waarbij de studenten een opdracht individueel moeten vervullen in MATLAB.
Voor deze examenles kan de beschikbare help van MATLAB worden gebruikt, maar niet de nota's en oplossingen van tijdens het jaar.
Vragen kunnen tijdens de oefenzitting gesteld worden. Ook via email kan de student vragen stellen, of men kan persoonlijk uitleg vragen na afspraak.