Aardrijkskunde deel 5 (2009-2010)

De vakinhoud omvat volgende onderwerpen: * Geografie van de industrie: (verdieping) * Ecologische problemen en duurzame ontwikkeling * Cartografische toepassingen * Studentgestuurde keuzethema's : verdieping van een thema dat aanleunt bij eigen interesse of nood aan expertise, bezoek aan permanente of tijdelijke tentoonstelling of workshop, , ...

De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen: * Waardengerichte aardrijkskunde * Evaluatie * Jaarplan * Alternatieve werkvormen * ICT (verdieping)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om: * de problemen en kansen van duurzame ontwikkeling te verwerven en vooral welke bijdrage zij zelf daaraan als professional kunnen leveren * de verschillen tussen industriële regio's te verklaren * bronnenmateriaal te vinden, te selecteren en te integreren * zelfstandig een aantal leerinhouden te verwerven. Als organisator en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kan de student: * een excursie organiseren, uitwerken en leiden * een toets opstellen * een jaarplan opstellen en gebruiken * nieuwe en alternatieve werkvormen en leermethodes(ICT-integratie) kritisch evalueren en zelf ontwikkelen * actualiteit vinden, selecteren en integreren (ook als cultuurparticipant) Als lid van een schoolteam en partner van externen kan de student: * in groepsverband inhouden verwerken en didactisch vertalen (bv. excursie, PGO-opdracht ...).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in de eerste twee opleidingsjaren. We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Alle leermiddelen van voorgaande opleidingsonderdelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

Schriftelijk examen: 40%

Mondeling examen: 5%

Individuele taken: 55%

Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de eerste examenperiode. 

Docentgestuurd tijdens hoorcolleges

Coaching bij taken en zelfstudie

OA:
10257580
Code:
10257580
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands