De vakinhoud omvat volgende onderwerpen: * Geografie van de industrie: (verdieping) * Ecologische problemen en duurzame ontwikkeling * Cartografische toepassingen * Studentgestuurde keuzethema's : verdieping van een thema dat aanleunt bij eigen interesse of nood aan expertise, bezoek aan permanente of tijdelijke tentoonstelling of workshop, , ...
De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen: * Waardengerichte aardrijkskunde * Evaluatie * Jaarplan * Alternatieve werkvormen * ICT (verdieping)
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om: * de problemen en kansen van duurzame ontwikkeling te verwerven en vooral welke bijdrage zij zelf daaraan als professional kunnen leveren * de verschillen tussen industriële regio's te verklaren * bronnenmateriaal te vinden, te selecteren en te integreren * zelfstandig een aantal leerinhouden te verwerven. Als organisator en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kan de student: * een excursie organiseren, uitwerken en leiden * een toets opstellen * een jaarplan opstellen en gebruiken * nieuwe en alternatieve werkvormen en leermethodes(ICT-integratie) kritisch evalueren en zelf ontwikkelen * actualiteit vinden, selecteren en integreren (ook als cultuurparticipant) Als lid van een schoolteam en partner van externen kan de student: * in groepsverband inhouden verwerken en didactisch vertalen (bv. excursie, PGO-opdracht ...).
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in de eerste twee opleidingsjaren. We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.
Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.
Mondeling examen: 5%
Individuele taken: 55%
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de eerste examenperiode.
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Coaching bij taken en zelfstudie