- Algemeen: Lezer- en doelgericht leren schrijven in het Engels, in een aan de situatie aangepaste stijl, met oog voor het onderscheid tussen formele en informele taalregisters. - Specifiek: Correcte lay-out van brief, mail, fax presenteren. Via documenten de basis van ‘zaken doen’ begrijpen, d.i. in chronologische orde prijsaanvraag, offerte, bestelling, bevestiging, transport- en leveringsdocumenten, verzekering, facturen, klachtenbrief en antwoord op klachtenbrief, goodwillbrief leren schrijven. ‘In-company’ communicatie leren schrijven: memo’s.
- Leren telefoneren in het Engels in een bedrijfscontext.
-Studenten begrijpen de chronologie van de zakelijke correspondentie (achtereenvolgens vraag om inlichtingen, prijsaanvraag, reactie op aanvraag, bestelling, verzending, betaling, klacht, antwoord op klacht, verzekering) -Studenten kunnen, vertrekkend van een kladje, een telefoongesprek enz., een Engelse zakenbrief, fax, mail, memo schrijven. -Studenten kennen het onderscheid tussen formele en informele stijl in brieven, mails en memo’s, en kunnen de juiste keuze maken.
-Studenten kunnen vlot en gepast telefoongesprekken doen in verscheidene bedrijfssituaties.
Basiskennis Engels (woordenschat, grammatica, schrijf- en leesvaardigheid) zoals verworven in het eerste jaar.
- Emmerson Paul, Email English, Macmillan 2006
-Comfort, Jeremy Effective Telephoning in English, Oxford University Press, 1996
-Syllabus Business Correspondence
- A. Ashley, Oxford Handbook of Commercial Correspondence. Oxford, OUP, 2003. (recommended)
- E. Hermans e.a., Commercial Correspondence ad Communication. Workbook. Sixth edition, Kapellen, Pelckmans, 1998. (recommended)