De student verkent welke waarden en inzichten levensbeschouwingen, en in het bijzonder de christelijke levensbeschouwing, vandaag kunnen aanreiken. De student maakt een analyse van de plaats en de rol van levensbeschouwingen in de huidige samenleving.
Hierbij gaat aandacht naar:
- de historische wortels van de christelijke levensbeschouwing en de actuele relevantie ervan.
- de kernelementen van het christelijk geloven
- aspecten van de andere wereldgodsdiensten.
- het huidige pluralisme op levensbeschouwelijk vlak.
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan zich een beeld vormen van religie en levensbeschouwing.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan informatie over het levensbeschouwing opzoeken en hieruit een gevariëerde selectie maken.
Kritisch reflecteren
- De student kan doorheen een levensbeschouwelijke bril naar uitdagingen die de huidige samenleving ons stelt te kijken en er op een kritisch-reflectieve wijze mee om te gaan.
Een ingesteldheid tot levenslang leren
- De student kan met een open blik levensbeschouwelijke ontwikkelingen in de samenleving volgen en zich er een onderbouwde mening over vormen.
Oplossingsgericht/zinvol maatschappelijke probleemvelden benaderen
- De student kan een levensbeschouwelijke probleemstelling op een adequate wijze behandelen.
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- De student kan zijn taak als kleuterleider zinvol situeren tegen de achtergrond van een plurale samenleving.
Opvoeder
- De student kan zijn rol als opvoeder plaatsen tegen de achtergrond van de diversiteit van onderwijsnetten.
- De student kan zijn eigen levensvragen implementeren in zijn onderwijsvisie.
Inhoudelijk expert
- De student kan een onderscheid maken tussen de aspecten religie, zingeving en levensbeschouwing.
- De student kan zinvragen detecteren en weet hoe vanuit verschillende levensbeschouwelijke en godsdienstige tradities getracht wordt om hierop antwoorden te formuleren.
Innovator/onderzoeker
- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen in zijn levensbeschouwelijk denken
Cultuurparticipant
- De student kan actief deelnemen aan discussies in verband met actuele levensbeschouwelijke thema's. - De student kan ethische dilemma's vanuit verschillende levensbeschouwelijke visies ontrafelen.
Geen specifieke voorkennis vereist
- Maex, J. (2009). Studiewijzer: Religie, zingeving en levensbeschouwing. Onuitgegeven studiewijzer voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Maex, J. (2009). Religie, zingeving en levensbeschouwing. Onuitgegeven cursus voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Tijdens de hoor- en werkcolleges is er voldoende ruimte voor interactie voorzien. In de cursus zijn verdiepingsopdrachten uitgewerkt.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
75% | mondeling examen | 75% | mondeling examen | ||
25% | opdracht | 25% | herwerking opdracht |