Religie, zingeving en levensbeschouwing (2009-2010)

De student verkent welke waarden en inzichten levensbeschouwingen, en in het bijzonder de christelijke levensbeschouwing, vandaag kunnen aanreiken. De student maakt een analyse van de plaats en de rol van levensbeschouwingen in de huidige samenleving.

Hierbij gaat aandacht naar:

- de historische wortels van de christelijke levensbeschouwing en de actuele relevantie ervan.

- de kernelementen van het christelijk geloven

- aspecten van de andere wereldgodsdiensten.

- het huidige pluralisme op levensbeschouwelijk vlak.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

 

Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan zich een beeld vormen van religie en levensbeschouwing.

 Informatie verwerven en verwerken 

- De student kan informatie over het levensbeschouwing opzoeken en hieruit een gevariëerde selectie maken.

 Kritisch reflecteren 

- De student kan doorheen een levensbeschouwelijke bril naar uitdagingen die de huidige samenleving ons stelt te kijken en er op een kritisch-reflectieve wijze mee om te gaan.

Een ingesteldheid tot levenslang leren

- De student kan met een open blik levensbeschouwelijke ontwikkelingen in de samenleving volgen en zich er een onderbouwde mening over vormen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Oplossingsgericht/zinvol maatschappelijke probleemvelden benaderen

- De student kan een levensbeschouwelijke probleemstelling op een adequate wijze behandelen.

Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

- De student kan zijn taak als kleuterleider zinvol situeren tegen de achtergrond van een plurale samenleving.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Opvoeder

- De student kan zijn rol als opvoeder plaatsen tegen de achtergrond van de diversiteit van onderwijsnetten.

- De student kan zijn eigen levensvragen implementeren in zijn onderwijsvisie.

Inhoudelijk expert

- De student kan een onderscheid maken tussen de aspecten religie, zingeving en levensbeschouwing.

- De student kan zinvragen detecteren en weet hoe vanuit verschillende levensbeschouwelijke en godsdienstige tradities getracht wordt om hierop antwoorden te formuleren.

Innovator/onderzoeker

- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen in zijn levensbeschouwelijk denken

Cultuurparticipant

- De student kan actief deelnemen aan discussies in verband met actuele levensbeschouwelijke thema's. - De student kan ethische dilemma's vanuit verschillende levensbeschouwelijke visies ontrafelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist

A. Type

  • Andere: Studiewijzer
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- Maex, J. (2009). Studiewijzer: Religie, zingeving en levensbeschouwing. Onuitgegeven studiewijzer voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Maex, J. (2009). Religie, zingeving en levensbeschouwing. Onuitgegeven cursus voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Tijdens de hoor- en werkcolleges is er voldoende ruimte voor interactie voorzien. In de cursus zijn verdiepingsopdrachten uitgewerkt.

A. Types

  • individuele taak
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
75% mondeling examen 75% mondeling examen
25% opdracht 25% herwerking opdracht
supervisie
OA:
11267350
Code:
11267350
Vakcoördinator:
Joke Maex
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands