1. Programmeren met VB.Net:
Ontwerp van een gebruikersinterface
2. Webontwikkeling :
3. Vakdidactiek :
Als inhoudelijk expert
- De student beschikt over diepgaande kennis, inzichten en vaardigheden op het vlak van de computerconfiguratie en netwerken.
- De student is in staat een bestaand of 'naakt' computersysteem te configureren en te tunen. De student kan hierbij de nodige netwerkverbindingen realiseren.
- De student kan gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een softwarepakket voor website-ontwikkeling.
- De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.
Als organisator
- De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
Als onderzoeker
- De student voert een actieonderzoek naar informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs.
- De student onderzoekt mogelijke evaluatievormen, -criteria en –doelstellingen.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan efficiënt omgaan met diverse klasopstellingen in het vaklokaal
informatica en heeft voortdurend aandacht voor de veiligheid van leerlingen in het
vaklokaal informatica.
- De student kan op correcte wijze praktische evaluatie-instrumenten ontwikkelen, deze
verbeteren, quoteren en feedback formuleren voor leerlingen.
Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.
Frans, R., "Leren programmeren in Visual Basic.Net 1/2", Campinia Media, Geel, 2005
Goris M., "Webontwikkeling deel 2", Niet uitgegeven cursus, KHK, 2008
Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Lessen webontwikkeling beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Gespecialiseerde didactische onderwerpen worden in het kader van vakdidactiek informatica in een zelfstandig actieonderzoek verworven, en daarna aan elkaar gepresenteerd. Behalve de gedrukte cursus wordt digitaal leermateriaal aangeboden via het elektronisch leerplatform.
Programmeren : Taken en opdrachten die in de loop van het semester al dan niet tijdens de contacttijd worden uitgevoerd, worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn.
Webontwikkeling : Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn.
Vakdidactiek : Het proces en het resultaat van het zelfstandig actieonderzoek worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester bewijzen studenten tijdens een schriftelijk examen hun beheersing van de beoogde competenties en de achtergrondkennis die daarvoor nodig is.
Verhouding van de quotering :
Permanente evaluatie : 30 %
Examen : 70 %