Informatica deel 4 (2009-2010)

1.  Programmeren met VB.Net:

 

  • Ontwerp van een gebruikersinterface

  • Gebruik van klassen, objecten, structuren en gegevens
  • Gebruik van voorgeprogrammeerde en zelf ontwikkelde functies
  • Efficiënte foutafhandeling
  • Probleemoplossend denken

     

2.  Webontwikkeling :

  • Designmodus versus codemodus

     

  • Cascading Style Sheets

     

  • Inleiding tot en gebruik van DHTML

     

  • HTML-tags uitdiepen, nieuwe tags integreren

     

  • Integreren van bestaande javascripts

     

  • Verkenning van de taal Javascript

     

  • Eigen scripts ontwerpen en integreren in een webpagina

3. Vakdidactiek :

  • Zelfstandig actie-onderzoek naar gespecialiseerde vakdidactische onderwerpen en de resultaten hiervan presenteren aan elkaar.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

 Als inhoudelijk expert

- De student beschikt over diepgaande kennis, inzichten en vaardigheden op het vlak van de computerconfiguratie en netwerken.
- De student is in staat een bestaand of 'naakt' computersysteem te configureren en te tunen. De student kan hierbij de nodige netwerkverbindingen realiseren.
- De student kan gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een softwarepakket voor website-ontwikkeling.
- De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.

Als organisator
- De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

Als onderzoeker
- De student voert een actieonderzoek naar informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs.
- De student onderzoekt mogelijke evaluatievormen, -criteria en –doelstellingen.

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- De student kan efficiënt omgaan met diverse klasopstellingen in het vaklokaal
informatica en heeft voortdurend aandacht voor de veiligheid van leerlingen in het
vaklokaal informatica.
- De student kan op correcte wijze praktische evaluatie-instrumenten ontwikkelen, deze
verbeteren, quoteren en feedback formuleren voor leerlingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Frans, R., "Leren programmeren in Visual Basic.Net 1/2", Campinia Media, Geel, 2005

Goris M., "Webontwikkeling deel 2", Niet uitgegeven cursus, KHK, 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

 

Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.

Lessen webontwikkeling beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.

Gespecialiseerde didactische onderwerpen worden in het kader van vakdidactiek informatica in een zelfstandig actieonderzoek verworven, en daarna aan elkaar gepresenteerd. Behalve de gedrukte cursus wordt digitaal leermateriaal aangeboden via het elektronisch leerplatform.

A. Types

  • open boek
  • praktische proef
  • individuele taak
  • aan de computer
  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

 

Programmeren : Taken en opdrachten die in de loop van het semester al dan niet tijdens de contacttijd worden uitgevoerd, worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn.

Webontwikkeling : Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn.

Vakdidactiek : Het proces en het resultaat van het zelfstandig actieonderzoek worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester bewijzen studenten tijdens een schriftelijk examen hun beheersing van de beoogde competenties en de achtergrondkennis die daarvoor nodig is.

Verhouding van de quotering :

Permanente evaluatie : 30 %

Examen : 70 %

OA:
10256660
Code:
10256660
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands