Wiskunde deel 1 (2009-2010)

Getallenkennis:
- structuur van ons talstelsel
- andere talstelsels, waaronder het Romeinse
- deelbaarheid (delers en veelvouden, deelbaarheidskenmerken, kgv, ggd, ...)

 

Bewerkingen:
- de hoofdbewerkingen, hun betekenis, eigenschappen en toepassingen
- precies hoofdrekenen
- schattend hoofdrekenen
- cijferen
- het gebruik van de zakrekenmachine
- een verantwoorde keuze maken tussen deze rekentechnieken
- de didactiek van deze rekentechnieken

 

Inleiding tot algemene wiskundedidactiek:
- lessen wiskunde voorbereiden, leerplannen wiskunde, eindtermen.

 

Basiskennis:
- de student werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de volgende algemene competenties:
- denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen),
- bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren),
- communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

C1.1 De student kan de beginsituatie achterhalen.

C1.2 De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

C1.3 De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren.

C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

C1.5 De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

C1.8 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

 C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.

C3.2 De student kan kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.

 C4.1 De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

C4.4 De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

Concretisering: de student
- beheerst het niveau voor wiskunde van het eind van de lagere school: hij kan voor de onderdelen die aan bod komen inzichtelijk alle typen oefeningen oplossen en daarbij gebruik maken van technieken uit de lagere school.
- kan het leerproces van kinderen bij getallen en bewerkingen (met nadruk op natuurlijke getallen) op een gepaste manier didactisch ondersteunen.
- kan kinderen begeleiden in hun ontwikkelingsproces voor getallen en bewerkingen (vanaf het tweede leerjaar).
- kan lessen, opgaven, ... over de geziene onderdelen, situeren in het leerplan en in de globale leerlijn van het leerdomein in de lagere school.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Hij herkent in de dagelijkse realiteit situaties waarin wiskunde van de lagere school wordt toegepast.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent met oefeningen, 2008 
- je eigen nota's van de lessen
- eindtermen wiskunde voor de lagere school
- Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde: Leerplan, 1998 
- Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn 
- handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
- artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs 
- Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

Buys K., 1997, Hoofdrekenen, je krijgt er nooit genoeg van, willem bartjens, jrg.17 nr. 1, 1997/1998

De Boeck I., Somers H., Wuyts F., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Vorselaar

Helsen W., Van Haudenhove, M., Remediërend cijferrekenen, een toepassing op de aftrekking, in: didactische publikaties van het Donchecentrum, van in, Lier, 1985

Sweers W., Hoofdrekenen: een hoofdzaak, hoofdrekenen in de basisschool, Zwijsen, 1996

Van Biervliet P., Cijferen: een kunst? Vier aanpakken voor het cijferrekenen, in: Praktijkgids voor de basisschool, leren, november 1998-185

Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Getallenkennis, Toelichtingen, 2002

Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Bewerkingen, Toelichtingen, 2002

Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde in het lager onderwijs: oude en nieuwe doelen vergeleken, 2000

Verschaffel L. & De Corte E.(red.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, delen 1-4, Stoho, Acco 1995

http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Babylonian_numerals.html http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Egyptian_numerals.html http://www.fi.uu.nl/rekenweb

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: demolessen

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20 permanente evaluatie + taak 40 basiskennis 
30 basiskennis 60 schriftelijk examen
50 schriftelijk examen

Voor het deel basiskennis is 7/10 vereist om te slagen.

Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. 

Er zijn de contacturen, waar de studenten de kansen hebben hun vragen te stellen. Verder zijn er monitoraten en coaching voorzien: tijdens deze uren worden de vragen van de basiskennis besproken, evenals onopgeloste problemen ivm. de cursus behandeld.

Op Toledo worden extra oefenmogelijkheden voorzien.

Zelfstandig gemaakte oefeningen kunnen steeds bij de docent worden binnengeleverd ter correctie.

Tot slot zijn er contactmomenten i.f.v. stagevoorbereiding om te helpen bij de lessen wiskunde.

OA:
11268840
Code:
11268840
Vakcoördinator:
Goele Hollanders
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands