PAV Actua en themamap (2009-2010)

-actualiteiten in officiële documenten
-werkvormen bij het geven van lessen actualiteit
-kritische kijk op wederkerende actuele gebeurtenissen
-politieke vorming op school
-politieke vorming, die inspeelt op de houding van jongeren t.a.v. politiek
-stappenplan voor het uitwerken van een PAV-thema
-kijkwijzer om thema's door te lichten en bij te sturen
-criteria vanuit de verschillende opleidingsmodules
-gebruiksmogelijkheden van ICT in PAV
-evaluatiemethoden en doelenrapport voor PAV

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
-activiteiten opstellen om leerlingen met actualiteiten te laten kennismaken
-een thema uitwerken
-een verwerkingsmap voor leerlingen en een handleiding voor de leerkracht samenstellen waarin coöperatief leren als werkvorm en ICT als middel gebruikt worden
-de vorderingen van de leerlingen, zowel proces als product, competentiegericht evalueren en hierover rapporteren
-aan de hand van een kijkwijzer een thema doorlichten en bijsturen
-politieke vorming geven aan bso-leerlingen in de vorm van een leeravontuur, dat met behulp van ict werd vormgegeven

Als inhoudelijk expert kan de student
-zijn kennis van inhouden die in pav-lessen aan bod komen uitbreiden
-zijn kennis van actualiteiten bijschaven en op een gepaste manier naar leerlingen bso brengen

Als organisator kan de student
-een zinvol en haalbaar tijdschema opstellen voor een lessenreeks pav

Als innovator kan de student
-nieuwe invalshoeken: avontuurlijk ict gebruik, gebruik van een rode draad doorheen het thema, een doelenrapport, een integrerende slotopdracht, vormen van coöperatief werken, een fragment uit een jeugdboek zinvol integreren in een thema pav
-een leeravontuur over politieke vorming in groep maken
-een les actua vanuit een andere, vormende invalshoek opstellen
-een zelf gemaakt thema kritisch bekijken en bespreken ahv een kijkwijzer, waarin de principes en doelstellingen van pav centraal staan

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Een referentiekader om actualiteiten te kunnen plaatsen, zoals in het eerste jaar pav wordt aangeboden, is aangeraden.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

cursus Marc Keersmaekers, Themamap.
cursus Marc Keersmaekers, Actualiteiten met BSO-leerlingen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • Andere: videobespreking

B. Omschrijving

A. Types

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

100

taken

 

 

100

taken volgens afspraken in de studiewijzer

OA:
11269491
Code:
11269491
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands