Aardrijkskunde deel 3 (2009-2010)

De inhoud omvat volgende onderwerpen:

- Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie
- Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld
- Toeristische geografie: soorten toerisme, begeleidende en attractiefactoren, gevolgen, ontwikkelingscyclus

- Verdieping van aardrijkskundige leermiddelen: hand- en werkboeken, ICT-toepassingen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

 

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan degelijke werkbladen opstellen en een handboek beoordelen.
- De student op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte.

- De student kan de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte toepassen en er lesmateriaal voor uitwerken.

- De student kan met behulp van zijn documentatie- en actualiteitenmap een actuabord samenstellen voor de eerste graad. 

Als inhoudelijk expert

- De student kent de parate kaartkennis van Afrika en Azië.

- De student kan dicht en dun bevolkte gebieden situeren en deze bevolkingsspreiding verklaren.

- De student kan het demografische transitiemodel begrijpen en toepassen op diverse regionale situaties.
- De student kan landbouwsystemen beschrijven en situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel.
- De student kan toeristische landschappen beschrijven en de mogelijke gevolgen van het toerisme op  het milieu inschatten.

- De student verzamelt, selecteert en bespreekt relevante bronnen in functie van de eindtermen en / of leerplandoelstellingen van de tweede graad in een documentatie- en actualiteitenmap.

Als organisator

- De student kan organisatorisch de excursie van het 1e jaar secundair onderwijs i.v.m. aardrijkskundige vaardigheden degelijk voorbereiden en begeleiden

Als innovator/onderzoeker

- De student kan zijn eigen handelen bij de excursiebegeleiding in vraag stellen en bijsturen indien mogelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: atlas en kaarten

B. Verplichte leermiddelen

-alle leermiddelen van het eerste jaar

-Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 3 ASO, Uitgeverij Pelckmans (infoboek)

-Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 4 ASO, Uitgeverij Pelckmans (infoboek)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: opdrachten, presentaties en excursies

B. Omschrijving

Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak
  • Andere: groepstaken

B. Omschrijving

1ste examenperiode  3de  examenperiode  
% vorm % vorm
60 schriftelijk examen 60 schriftelijk examen
40 individuele en groepstaken

40

individuele taken

 Docentgestuurd tijdens hoorcolleges

Vraaggestuurde docentenbegeleiding bij oefenpracica en begeleide zelfstudie

OA:
11269290
Code:
11269290
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands