De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie
- Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld
- Toeristische geografie: soorten toerisme, begeleidende en attractiefactoren, gevolgen, ontwikkelingscyclus
- Verdieping van aardrijkskundige leermiddelen: hand- en werkboeken, ICT-toepassingen
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan degelijke werkbladen opstellen en een handboek beoordelen.
- De student op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte.
- De student kan de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte toepassen en er lesmateriaal voor uitwerken.
- De student kan met behulp van zijn documentatie- en actualiteitenmap een actuabord samenstellen voor de eerste graad.
Als inhoudelijk expert
- De student kent de parate kaartkennis van Afrika en Azië.
- De student kan dicht en dun bevolkte gebieden situeren en deze bevolkingsspreiding verklaren.
- De student kan het demografische transitiemodel begrijpen en toepassen op diverse regionale situaties.
- De student kan landbouwsystemen beschrijven en situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel.
- De student kan toeristische landschappen beschrijven en de mogelijke gevolgen van het toerisme op het milieu inschatten.
- De student verzamelt, selecteert en bespreekt relevante bronnen in functie van de eindtermen en / of leerplandoelstellingen van de tweede graad in een documentatie- en actualiteitenmap.
Als organisator
- De student kan organisatorisch de excursie van het 1e jaar secundair onderwijs i.v.m. aardrijkskundige vaardigheden degelijk voorbereiden en begeleiden
Als innovator/onderzoeker
- De student kan zijn eigen handelen bij de excursiebegeleiding in vraag stellen en bijsturen indien mogelijk.
-alle leermiddelen van het eerste jaar
-Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 3 ASO, Uitgeverij Pelckmans (infoboek)
-Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 4 ASO, Uitgeverij Pelckmans (infoboek)
Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.
1ste examenperiode | 3de examenperiode | ||
% | vorm | % | vorm |
60 | schriftelijk examen | 60 | schriftelijk examen |
40 | individuele en groepstaken |
40 |
individuele taken |
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Vraaggestuurde docentenbegeleiding bij oefenpracica en begeleide zelfstudie