Zelfsturing en actieonderzoek deel 2 (2009-2010)

In 2 Baso werkt de student verdiepend. Hiervoor baseert hij zich op het
concept van het professioneel zelfverstaan. Aan de hand van een opdracht
die peilt naar de onderliggende opvattingen over leerkracht-zijn, leert de student
inzicht te krijgen in het waarom en waartoe van zijn onderwijsgedrag.  Daarnaast staat het ui-model van Korthagen centraal in onze benadering. Het ontwikkelen van competenties is belangrijk, maar essentieel is dat deze steunen op de diepere lagen van de ui. Door deze visie op leren en professionele groei wordt de competentiegerichte benadering niet alleen verdiept, maar het denken vanuit de zes lagen leidt ook tot een fundamentele blikwisseling als het gaat om de vraag hoe competenties en gedrag zich kunnen ontwikkelen. Ook zal de reflectie van de student verdiept worden door het leren voorbereiden van een leeronderzoek. Verder staat het reflecterend vermogen van de student centraal tijdens de groepsreflectiesessies die georganiseerd worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

De student kan -onder gedeeltelijke begeleiding- zicht krijgen op de eigen basiskennis en deskundigheid in het eigen inhoudelijke domein en indien nodig stappen zetten om deze te bevorderen. De student kan het eigen vormingsaanbod situeren en integeren in het geheel van het onderwijsaanbod.

De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk. De student kan met behulp van de in het eerste jaar aangebrachte reflectiemethode zijn eigen leren in de opleiding en het eigen functioneren in de beroepspraktijk kritisch analyseren en bijsturen.De student kan een leeronderzoek voorbereiden.

De student kan via uitwisseling van ervaringen en bevindingen met medestudenten zinvolle conclusies trekken voor zijn eigen leren in de opleiding en zijn functioneren in de beroepspraktijk.

De student kan op discrete wijze omgaan met eigen ervaringen en met ervaringen en bevindingen die medestudenten aanbrengen.

De student kan zijn pedagogische en didactische aanpak in team bespreken.

De student kan dialogeren over het beroep van de leraar en diens plaats in de samenleving.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursus en studiewijzer

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • presentatie

B. Omschrijving

 

Afwezigheid en/of het niet tijdig bezorgen van de nodige documenten voor de groepsreflecties kan leiden tot een vermindering van 20% van het eindresultaat.

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 presentatie 70 presentatie
30 permanente evaluatie

30

taak
Coaching door leerbegeleiders
OA:
11269240
Code:
11269240
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands