- Milieubeleid (internationaal-Europees-federaal-gewestelijk-Vlaams gewest-provinciaal-gemeentelijk)
- Bedrijfsinterne milieuzorg (milieucoördinator, milieu-audit, integraal milieujaarverslag)
- Milieuvergunningsdecreet, Vlarem I en II (met o.a. vergunningsprocedure voor klasse 1 en 2 inrichtingen, algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden)
- Luchtverontreiniging
- Oppervlaktewaterverontreiniging (met o.a. reglementering van de lozingen, heffingen op afvalwater)
- Afvalstoffenwetgeving (met o.a. afvalstoffenbeleid, aanvaardingsplicht en terugnameplicht, intergewestelijk samenwerkingsakkoord m.b.t. terugnameplicht van verpakkingen)
- Bestrijding van bodemverontreiniging (met o.a. nieuwe en historische verontreiniging en de sanering)
- Milieuzorgsysteem volgens ISO 14001:2004 (met o.a. definitie van een milieuzorgsysteem, eisen en richtlijnen voor gebruik van ISO 14001, integreerbaarheid van kwaliteitszorg, milieuzorg en veiligheidszorg)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze
formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan
hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de
belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); k an voorbeelden en
toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe
kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan
verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan
een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).
02: De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; bepaalt wat hij precies in welke
mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte
wijze; evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden
informatie; verwijst correct naar de gebruikte informatie.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de
beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
- BC8 De bachelor in de logistiek is zich bewust van de impact van zijn handelen, keuzes en beslissingen op het milieu, de kwaliteit en de veiligheid en houdt rekening met de van kracht zijnde reglementering.
- BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
Toelichting:
BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken door anderen; gaat bij het ontdekken van fouten zelfstandig fouten corrigeren.
BC8: De student kan situaties herkennen waar zich een probleem voordoet of kan voordoen op gebied van milieu ; kan procedures en instructies beoordelen en verbeteren.
BC9: De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e‐mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker; gegevens verwerken met een rekenblad.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
- Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Gevaarlijke producten
- Studenten bezitten de volgende competenties - zie gevaarlijke producten
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
- Ann Van Asbroeck, 2009, Milieu. Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
- ISO 14001:2004
- cursusmateriaal op Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
elekronische links op Toledo (o.a. www.emis.vito.be)
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Tijdens de hoorcolleges worden de hoofdlijnen van het beleid, milieuwetgeving, milieuverplichtingen voor bedrijven, ... uiteengezet.
Tijdens de oefensessies gaat de student zelf aan de slag. Via gerichte opdrachten en cases leert de student zich een weg te banen in het kluwen van milieuwetgeving en milieu-data.
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Het resultaat van de opzoekopdrachten en cases wordt beoordeeld en teruggekoppeld aan de student via een leergesprek. Deze beoordeling geldt als permanente evaluatie.
Via het leergesprek kan de student tekorten bijsturen. De student kan de docent steeds contacteren via mail. Opgeloste oefeningen kunnen steeds ter verbetering afgegeven of doorgemaild worden.