Pedagogisch-didactische vorming deel 1 (2009-2010)

1. Didactiek Didactisch kader: °doelen °vraagstelling, werkvormen en organisatie °VOET (introductie) 2. Onderwijsorganisatie 3. Verkennen van de doelgroep

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan de principes van het ervaringsgericht onderwijs hanteren als richtsnoer voor goed onderwijs. De student kan de verschillende componenten van het didactisch model verduidelijken en in een eenvoudige context toepassen. De student heeft een duidelijk beeld van de ontwikkeling van de verschillende persoonlijkheidsdomeinen doorheen de verschillende leeftijdsfasen. 2. Inhoudelijk expert De student kan actuele thema's over onderwijs opvolgen, duiden en situeren in de onderwijsstructuur. 3. Partner van ouders en verzorgers De student kan discreet omgaan met (observatie)gegevens. 4. Lid van de onderwijsgemeenschap De student kan een begrippenkader hanteren i.v.m. het onderwijslandschap in Vlaanderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

-) onuitgegeven cursus van de docent

-) tijdschrift Klasse

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • Andere: bespreking en presentatie van een artikel uit tijdschrift Klasse

B. Omschrijving

Schriftelijk examen: 90 %

Andere: 10 % (bespreking en presentatie van een artikel uit tijdschrift Klasse)

Individuele feedback. Mogelijkheid tot extra oefeningen.
OA:
10255460
Code:
10255460
Vakcoördinator:
Hilde Vanreusel
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands