Inleiding SQL Raadpleging en muteren van gegevens SELECT-instructie: basisbegrippen FROM-component WHERE-component Set-functies (COUNT, MAX, MIN, SUM, AVG, VARIANCE, STDEV) GROUP BY en HAVING ORDER BY-component Combineren van SELECT-instructies (UNION, INTERSECT, EXCEPT) Subquery Outer-joins Muteren van tabellen Creëren van database-objecten Creëren van tabellen en specificeren van integriteitsregels Views Gebruikers en gegevensbeveiliging catalogustabellen Stored procedures Triggers. Inleiding tot Transact-SQL.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Gegevens behandelen.
- C02 Analyseren.
- C03 Oplossingen uitwerken.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
- C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:
De student kan gegevens behandelen.
De student kan analyseren.
De student kan oplossingen uitwerken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben voldoende kennis van bestandsorganisatie en databanken
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- praktische proef
- aan de computer
- permanente evaluatie
- projectwerk
B. Omschrijving