In deze opleidingsactiviteit worden de formalismen van terugkoppelversterkers bestudeerd. Hierbij hoort een algemene bepreking van terugkoppeling en de analyse van terugkoppelversterkers (spanning-serie terugkoppeling, spanning-shunt terugkoppeling, stroom-serie terugkoppeling, stroom-shunt terugkoppeling) In een derde deel wordt het principe en de algemene regel van stabiliteit geïntroduceerd. De student maakt kennis met het criterium van Routh-Hurwitz, de methode van de wortellijnen, het Nyquist criterium, het gebruik van Bodediagramma en compensatietechnieken. Tot slot worden oscillatoren besproken met de algemene pincipes en enkele toepassingen zoals de fase-shift oscillator, resonantie-circuit oscillator, Colpitts- en Hartley-oscillator, Wien-brug oscillator en de kristaloscillator.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kan een terugkoppelversterker systematisch analyseren. De student kan de stabiliteit van een terugkoppeld systeem, en specifiek een teruggekoppelde versterker analyseren. De student kan een oscillator analyseren en aanpassen aan de gewenste specificaties.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Netwerkstellingen
Diodes en eenvoudige schakelingen
Transistors en eenvoudige schakelingen
Operationele versterkers en lineaire analoge schakelingen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cusus 'Analoog filterontwerp'
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving