Volgende onderwerpen komen aan bod: - Een vergelijkende studie van TTL en CMOS basispoorten - Minimalisatie van het aantal componenten via Karnaugh of Quine-Mc-Cluskey - Studie van eenvoudige logica: mux, teller, demux, comparator, flipflops en tellers - Ontwerp van finit state machines (Moore en Mealy) -synchrone en asynchrone systemen. Een inleiding op VHDL
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Interpreteren en verifiëren van de informatie beschikbaar in de datasheets door enkele metingen uit te voeren op de schakeling. Minimalisatie van functies om te komen tot de goedkoopste en/of snelste realisatie. Rapporteren over de vastgestelde bevindingen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 06. Kunnen werken in teamverband
Toelichting:
De studenten werken meestal in groepjes van 2 de opdrachten uit. Onderling overleg over de te volgen methode is noodzakelijk.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kan: - verschillende digitale basistechnologieen (TTL, CMOS, ...) vergekijken en hiermee digitale schakelingen opbouwen - een combinatorische digitale schakeling ontwerpen gebruik makend van standaardpoorten - eenvoudige digitale basiscomponenten (MUX, teller, klok, ...) gebruiken in een groter ontwerp - een combinatorische probleem beschrijven in VHDL.- Een binaire, decimale al dan niet modulo teller ontwerpen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Elementaire kennis van de werking van een diode. Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren. Kennis van de werking van MOS transistoren. Booleaanse algebra. Analoge elektronica.
A. Type
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursustekst 'digitale elektronica' van Patrick Colleman
C. Aanbevolen leermiddelen
Simulatiesoftware
A. Types
B. Omschrijving
De studenten werken in groepjes van 2. Zodoende wordt teamwerk gestimuleerd. Er is steeds een docent aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.
A. Types
B. Omschrijving
Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.