Het project is een verdieping op de werforganisatie van een omvangrijke werf en bestaat uit 4 deelopdrachten. Het projectteam volgt in de loop van het project één grote bouwwerf op.
- Deelopdracht 1: Kennismaking met het bouwproject en de verschillende bouwpartners, onder- en nevenaannemers.
- Deelopdracht 2: Inventaris, analyse en kritische reflectie op de bestaande werfinrichting
- Deelopdracht 3: Planning, kostprijs en verkoopprijs van een werfinrichting
- Deelodracht 4: Invloed van gewijzigde randvoorwaarden op de werfinrichting
PB01: Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren)
- De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)
- De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren)
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)
- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)
- De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)
PB05: Leiding geven
PB05-1 - "Opstellen en opvolgen planning en taakverdeling
- De student maakt een planning met concrete doelen en deadlines
- De student volgt de voortgang van het werk op
- De student zorgt ervoor dat ieders deeltaak op tijd klaar is
- De student zorgt voor het tijdig inleveren van de opdrachten
- De student stuurt de planning bij waar nodig
- De student zorgt voor een realistische taakverdeling en stuurt deze bij waar nodig
- De student bewaakt de gemaakte afspraken in de groep
PB05-2 - "Vergadering leiden"
- De student bereidt de vergadering tijdig voor
- De student maakt een agenda en bezorgt deze minimaal één dag voor de vergadering aan de anderen
- De student bewaakt de tijd en zorgt ervoor dat de geplande punten aan bod komen
- De student zorgt voor inbreng van alle deelnemers
- De student grijpt in als mensen door elkaar praten of als er wordt afgedwaald
- De student rondt elk agendapunt af, vat samen en benoemt de actiepunten
- De student geeft aan wie welke actie onderneemt en wanneer die actie moet afgerond zijn
PB06: Communiceren
PB06-4 - "Mondeling presenteren"
- Je gaat na met welk doel de informatie wordt voorgesteld aan het publiek
- Je geeft enkel relevante informatie en stelt deze gestructureerd voor
- Je beheerst de inhoud
- Je gebruikt gepaste visuele hulpmiddelen
- Je ondersteunt de voorstelling met gepast non-verbaal gedrag (lichaamshouding, gebaren, oogcontact, tempo, articulatie, intonatie, …)
- Je past je taalgebruik aan je publiek aan
- Je houdt het publiek betrokken bij de presentatie
PB08.2 - "Zich inzetten"
- Je neemt spontaan taken op
- Je gaat moeilijke taken niet uit de weg
- Je werkt actief mee aan elke opdracht
- Je doet zelf voorstellen
- Je komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn
- Je werkt goed door aan de taak
PB08.3 - "Actief luisteren"
- De student laat de ander uitspreken
- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt
- De student laat in je non-verbale gedrag zien dat je luistert
- De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen
- De student toetst vaak of je goed begrijpt wat de ander zegt
- De student geeft een goede (inhoudelijke) samenvatting van wat is gezegd
- De student vraagt verduidelijking als je de ander niet goed begrijpt
- De student vraagt door op gegeven informatie
- De student verwoordt de onderliggende gevoelens van de ander die meespelen bij wat hij zegt
- De student komt terug op wat eerder door anderen is gezegd
PB08.4 - "Feedback geven"
- De student beschrijft concreet gedrag
- De student geeft aan hoe je dat gedrag hebt ervaren
- De student verwoordt je gevoelens bij dat gedrag
- De student deelt zowel negatieve als positieve punten mee
- De student geeft suggesties ter verbetering
- De student geeft feedback op het gepaste moment
- De student vraagt een reactie van je gesprekspartners
- De student spreekt gesprekspartners aan op hun gedrag en niet op hun persoon
PB08.5 - "Feedback ontvangen"
- De student luistert naar wat de gesprekspartner te zeggen heeft
- De student vraagt naar zoveel mogelijk informatie
- De student vraagt na bij anderen of zij je gedrag op dezelfde wijze waarnemen, begrijpen en ervaren
- De student toont op een eerlijke manier aan je gesprekspartner hoe de feedback bij je aankomt
- De student geeft aan wat je met de feedback gaat aanvangen
- De student wuift complimenten niet zomaar weg
- De student bedankt de feedbackgever
BC4.1 - "De student detecteert tijdens een terreinverkenning mogelijke problemen voor de inrichting van de werf"
BC4.2 - "De student stelt een gedetailleerd werfinrichtingsplan op"
BC4.8 - "De student past veiligheidsprocedures bij de voorbereiding van de werf correct toe."
BC6.3 - "De student organiseert de werfinrichting, met o.a. aandacht voor toegankelijkheid, plaatsing kranen en materiaal, nutsvoorzieningen, afwatering"
BC7.8 - "De student instrueert veiligheidsmaatregelen via een toolboxmeeting"
BC7.9 - "De student leeft de reglementering m.b.t. de veiligheid en de individuele en collectieve hygiëne na"
BC8.5 - "De student registreert de gegevens over de voortgang der werken en verwerkt ze"
BC8.9 - "De student maakt, bij afwijking van de vooropgestelde hoeveelheden of specificaties, een gedetailleerde verrekening op"
- Studentenhandleiding projectonderwijs
- Projectboek van het thema "de werfinrichting"
- Stijlwijzer KHK
De student werkt in een projectteam van 4 à 6 studenten aan de opdrachten van het project. Het team volgt gedurende de looptijd van het project een reële grote werf op. De student baseert zich voor de uitwerking van deze opdrachten op de realiteit van de bouwwerven en op de ondersteunende informatie van de workshops.
Volgende workshops worden georganiseerd:
- Kritisch reflecteren (2 workshops)
- Leiding geven (1 workshop)
- Trajectbegeleiding (1workshops)
- Projectplanning (1 workshops)
- Teamgericht werken (2 workshops)
- Werforganisatie (5 workshops)
De evaluatie bestaat uit 3 luiken:
- de productevaluatie van het project
- de procesevaluatie van de groepswerking. Het evaluatietype is co-assessment
- de individuele inbreng in het project. Het evaluatietype is peer-assessment