Godsdienst deel 4 (2009-2010)

Inleiding in de (christelijke) ethiek

Bestudering van de ethiek in een brede context vanuit verschillende morele modellen. Vanuit dit algemeen kader wordt ingezoemd op de componenten en de eigenheid van de christelijke ethiek. De bevrijdingstheologie wordt uitgewerkt als voorbeel van christelijke sociaal-economische ethiek.

Kerkelijke structuren en de sociale leer van de Kerk

Didactische invalshoeken:

Product- en procesevaluatie voor het vak godsdienst.

Vakoverschrijdende eindtermen binnen het vak godsdienst

Domeinsspecifieke werkvormen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan geschikte evaluatievormen selecteren.

De student kan VOET selecteren en toepassen binnen het raamplan.

2. Inhoudelijk expert

De student kan de basisbegrippen van het theologisch ethisch denken vatten en hanteren.
De student kent de evolutie van de sociale leer binnen de kerk.
De student kan de theologie van de bevrijding plaatsen als een mogelijke denkstrategie.
De student kent de kerkelijke structuur en kan de verschillende begrippen, ambten en functies verklaren.
De student kent de verschillende componenten van de evaluatie binnen het vak.

3. Organisator

De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden inhouden te verwerven en verwerken.
De student kan gerichte en functionele evaluatievormen toepassen.

4. Onderzoeker

De student kan de vakliteratuur verkennen en kritisch beoordelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Dijckmans C. (2009), Ethiek in een brede context, onuitgegeven cursus.

Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Permanente evaluatie: 40% van het jaarcijfer.

Mondeling examen: 60% van het jaarcijfer.

1e examenperiode

 

 

2e examenperiode

 

 

3e examenperiode

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

 

 

 

 

 

 

 40

 

 P.E.

 

40

 

 

P.E.

 

 

 

 

 

 

 

 

 60

 

mondeling examen

 

60

 

 

mondeling examen

 

 

Voorbereiding op het mondeling examen: na het afronden van een hoofdstuk worden proefvragen opgesteld en besproken. Er is mogelijkheid tot mondelinge feedback.

Permanente evaluatie: mondelinge en schriftelijke feedback en bijsturing voor alle studenten.

OA:
10256640
Code:
10256640
Vakcoördinator:
Chris Dijckmans
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands