Technologie (2009-2010)

Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan 6.1 - 6.15 en 7.19 - 7.22) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat de student de inhouden uit het handboek 'Natuuronderwijs inzichtelijk', p. 219 - 274 en p. 277 - 318 beheerst en kan toepassen, het probleemoplossend denken vlot beheerst en kan toepassen en de wetenschappelijke denkmethode beheerst en kan toepassen.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
 

1.1 beginsituatie achterhalen

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren

1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren

1.4 leerinhouden -ervaringen structureren

1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

1.8 observatie/evaluatie voorbreiden

1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie

1.12 omgaan met diversiteit van de groep

2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's

3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden

3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod

4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek

10.2 sociaal economisch domein

10.4 cultureel-esthetisch domein

10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Kersbergen e.a. Natuuronderwijs inzichtelijk (2006) Uitgeverij Coutinho

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk 100 schriftelijk
Student- en vraaggestuurde begeleidingsmomenten (monitoraten).
OA:
11267612
Code:
11267612
Vakcoördinator:
Lieveke Hellemans
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands