Wiskunde deel 3 (2009-2010)

- ruimtemeetkunde, aanvullingen vlakke meetkunde, analytische meetkunde

- didactiek deel 1 , een keuze uit de volgende onderwerpen : leerplannen 2de graad, leren bewijzen, BSO, differentiatie, stagebespreking, wat is meetkunde, etymologie van wiskundige termen en symbolen, , gebruik van handboeken, studie van didactische artikels

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

De student kan:
- een situatie mathematiseren, modelleren en oplossen
- de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken de belangrijkste bewijstechnieken toepassen
- een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het
   definiëren van begrippen
- eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten.

- vlot werken met grafische rekenmachine en grafische software

- omgaan met de voortschrijdende abstractie in het denken en de interne samenhang en organisatie van een wiskundige theorie

Op didactisch vlak kan de student onder andere :

de leerplannen van de tweede graad vergelijken, differentiatietechnieken toepassen in wiskundige contexten, handboeken vergelijken, didactische artikels bestuderen en beoordelen, bewijzen aanbrengen volgens de richtlijnen van de leerplannen, de definitie van meetkunde volgens Felix Klein illustreren aan de hand van de leerstof van de eerste vier jaren.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het einde van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.
 

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: softwareprogramma's en tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent, 2009-2010,  met eventuele werkbladen. 

- leerplannen eerste graad en tweede graad (zie website VVKSO)
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste vier jaren van het
   secundair onderwijs:
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het vierde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

C. Aanbevolen leermiddelen

- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP)
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
   ...), zie OWP
- softwareprogramma's  (Geogebra, Cabri, Graphmatica), deze zijn beschikbaar op de computers op school

- Grafische rekenmachine

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerkt de student sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereidt hij een stuk leerstof voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 90

 schriftelijk en mondeling examen

 

 

 100

 schriftelijk en mondeling examen

 

 

 

 

 10

 permanente evaluatie

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

 

begeleiding is mogelijk op vraag van de student
OA:
11269530
Code:
11269530
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands