Door middel van een in detail uitgewerkte case wordt er inzicht verschaft in de financiële analyse van de externe rapportering van een onderneming. Er wordt oa aandacht besteed aan horizontale en verticale analyse van de jaarrekening, het bedrijfskapitaal, de cashflow, ratioanalyse, sectorgegevens... De studenten moeten een eigen analyse maken van een door hen gekozen onderneming aan de hand van de jaarrekeningen van die onderneming.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
Studenten hebben inzicht in de technieken om de financiƫle toestand van een onderneming te beoordelen.
Studenten kunnen een gegeven balans en resultatenrekening interpreteren aan de hand van deze technieken.
Studenten kunnen een Belgische wettelijke jaarrekening analyseren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben met succes een cursus Algemeen Boekhouden (niveau 1 Bedrijfsmanagement) gevolgd. Zij kunnen omgaan met financiële basisbegrippen en kunnen eenvoudige rekenkundige bewerkingen uitvoeren in Excel.
A. Type
- handboek
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
De jaarrekening doorgelicht. Financiële analyse en interpretatie in de praktijk, Carine Coppens, Mieke Kimpe en Dirk Leysen, 2008, Intersentia
5 recente jaarrekeningen van een zelf gekozen bedrijf, te downloaden van www.nbb.be
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- peer assessment
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
Het werkstuk, in groep gemaakt, wordt geëvalueerd door de docent. Deze evaluatie wordt per student aangepast a.d.h.v. de peer- en self-assessement, uitgevoerd door de groepsleden.
Er zijn +/- 10 contacturen voorzien om te werken aan het groepswerk. Tijdens deze uren is de docent aanwezig om te begeleiden waar nodig.