Psychologie, sexuologie en sociale vaardigheden (2009-2010)

- Psychologische aspecten i.v.m. moeilijke situaties in de zwangerschap; de partus en het directe postpartum van ‘de geboorte’ van een moeder - Postpartumproblemen: depressie en psychose - Seksualiteitsbeleving tijdens de zwangerschap en in het postpartum - Psychosociale zorgverlening in het postpartum door de vroedvrouw - Psychosociale hulpverlening bij verdriet- en verliessituaties en het brengen van slecht nieuwsboodschap - De begeleiding bij perinatale sterfte - De invloed van het verlies van een baby op de partnerrelatie - De verwerking van een miskraam en ervaringen met de begeleiding

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
  • C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
  • C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
  • C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
  • C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
  • C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
  • C07 De vroedvrouw is in staat de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog te detecteren en te analyseren. Hierbij aansluitend kan zij de nodige informatie geven zodat de cliënt tot een bewust geïnformeerde keuze komt omtrent de te volgen benaderingswijze. Deze keuze dient door de vroedvrouw respectvol te worden benaderd.
  • C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
  • C15 De vroedvrouw beschikt over de nodige sociaal-communicatieve competenties om het communiceren en samenwerken met anderen adequaat te realiseren.
  • C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.
Toelichting:
1.Studenten kunnen inzichtelijk de probleemsituaties in de postpartumperiode rondom 'de geboorte van een moeder' vanuit psychosociaal standpunt 1 Studenten kunnen de postpartum-probleemsituaties zoals depressie en psychose analyseren en de vereiste zorg formuleren vanuit een multidimensioneel perspectief 2.Studenten kunnen inzichtelijk de seksuele dimensie en moeilijkheden in de zwangerschap en het postpartum toelichten en de vereiste zorg formuleren vanuit een multimensioneel perspectief 3.Studenten beschikken over grondige kennis, inzichten en vaardigheden om te helpen bij verdriet en verlies en een slecht nieuwsboodschap te formuleren 4.Studenten beschikken over de nodige communicatieve vaardigheden om perinataal sterven en miskraam te begeleiden - De student is in staat de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog te detecteren en te analyseren. Hierbij aansluitend kan zij de nodige informatie geven zodat de cliënt tot een bewust geïnformeerde keuze komt omtrent de te volgen benaderingswijze. Deze keuze dient door de vroedvrouw respectvol te worden benaderd. - De student heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect - De student kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en mehodisch verloskundig handelen. De studenten vroedkunde leren professionele zorg op maat te bieden De studenten vroedkunde leren enerzijds beschikken over het inschattingsvermogen van de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog en anderzijds om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Geboorte van een Moeder. D. Stern Helpen bij verdriet en verlies. Een gids voor het gezin en de hulpverlener. M. Keirse, 2004 ; Lannoo, 278 pags

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
09285160
Code:
09285160
Vakcoördinator:
Cécile Pottie
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands