Gebruik van labotoestellen: oscilloscoop, functiegenerator, voeding en multimeter - Technologie van de componenten - Diodeschakelingen - Gelijkrichting en afvlakking - Ontwerp van een lineaire voeding - Bouw van een AM-ontvanger.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
Vanuit de wiskundige berekeningen leggen we verbanden tussen de componenten en de werking van de schakelingen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 06. Kunnen werken in teamverband
Toelichting:
Analyse van schakelingen waarin halfgeleidercomponenten gebruikt worden.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kan : - willekeurige diodeschakelingen bestaande uit spanningsbronnen, stroombronnen, weerstanden, diodes, .... analyseren. De student kan een lineaire voeding volledig berekenen - Schakelingen simuleren, bouwen en testen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Halfgeleidercomponenten
Netwerkstellingen
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere: Digitale leeromgeving TOLEDO
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus - Flashcursus op Toledo - Verwijzingen naar interessante websites
C. Aanbevolen leermiddelen
Simulatiesoftware.
A. Types
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
De studenten bouwen op een correcte manier de schakelingen op, volgens de instructies in de cursus. Zij doen de nodige metingen om de schakeling uit te testen. Een correct gebruik van de meetapparatuur is daarbij een heel belangrijk aandachtspunt. Door samen te werken leren ze ook van elkaar. Er is steeds een docent aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.
A. Types
- permanente evaluatie
- aan de computer
- meerkeuzevragen
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.