Agogische vaardigheid deel 2 (2009-2010)

Binnen dit opleidingsonderdeel komen o.a. volgende agogische kaders en theorieën aan bod:
axenroos  
begeleidingsvaardigheden
grenzen stellen en neen zeggen
slechtnieuwsgesprek
dubbel kernkwadrant
Het volgen van een specifieke vorming over het agogisch werken met leerlingen secundair onderwijs, georganiseerd door Leefsleutels, vormt eveneens een onderdeel binnen dit opleidingsonderdeel.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Als opvoeder kan de student kan de emancipatie van alle leerlingen bevorderen, door op een gepaste manier feedback te geven vanuit kaders als de axenroos en kernkwadranten en door gepast om te gaan met grenzen van leerlingen en van zichzelf als leerkracht.

 Als inhoudelijk expert heeft de student inzicht in de verschillende agogische kaders die aangeboden worden en kan hij deze vertalen naar zijn doelgroepen.

Als partner van ouders is de student in staat om op een adequate wijze oudergesprekken, in het bijzonder ook slechtnieuwsgesprekken, te voeren.

Als lid van een schoolteam kan de student gebruik maken van zijn agogische vaardigheden, zoals begeleidingsvaardigheden, om het samenwerken en overleggen tussen collega's vlotter te laten verlopen.


A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

powerpoint-presentaties

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Afwezigheid bij leefsleutels leidt tot een vermindering van 20% op het mondeling examen.

1ste examenperiode

 

 

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

 vorm

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 100

 

 

 

 

 mondeling examen

 

 

 

 100

 

 

 

 

 mondeling examen

 

 

 

 

OA:
11269260
Code:
11269260
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands