In een eerste theoretisch deel wordt de student tijdens het hoorcollege vertrouwd gemaakt met de fermentatietechnologie. Het verloop van een fermentatieproces, de mathematische beschrijving van de kinetiek, de verschillende fermentortypes worden hierin o.a. besproken. In een tweede praktisch deel wordt de theorie gekoppeld aan de praktijk. Zo maakt de student in het labo zuiveltechnologie kaas, yoghourt, platte kaas. Ook wordt een bakkersgistfermentatie uitgevoerd in een fermentor op laboschaal in batch en (semi-)continu proces en een co-immobilisatie van S. Cerevisiae en lactase.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
- de student kan de praktische handelingen nodig voor de uitvoering van de fermentatie en het
opvolgen van de bijhorende analyses op een correcte manier uitvoeren;
- de student kan het doel, het principe van het experiment, de meetresultaten en berekeningen,
het eindresultaat op een gepaste manier rapporteren;
- de student kan de bevindingen staven door gebruik te maken van theoretische achtergrond, de
resultaten en de werkwijze kritisch evalueren en voorstellen formuleren ter bijsturing;
- de student kan het verloop van een fermentatieproces beschrijven en verklaren;
- de student kan de verschillende fermentortypes uitleggen;
- de student kan de procesvoering bij vloeibare fermentaties beschrijven en uitleggen;
- de student kan een mathematische beschrijving geven van de kinetiek bij fermentaties;
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Dynamische Biochemie (3 ChB), Basiskennis microbiologie, Analytische chemie (instrumentele
analyse, Voedingswarenanalyse
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wynen G. (2009), Werkcollege Fermentatietechnologie . Onuitgegeven nota's bij
de cursus fermentatietechnologie voor het 3 °jaar Bachelor in de Chemie, afstudeerrichting
Biochemie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement G&C, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- bedrijfsbezoeken
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De evaluatie gebeurt via permanente evaluatie. Hierbij wordt de student beoordeeld op basis van zijn attituden (25%), vaardigheden (30 %) en een test (45%).
Attituden: voorbereiding, organisatie en efficiëntie, initiatief en inzet, samenwerking.
Vaardigheden: cognitieve en technische vaardigheden worden via verslagen, het
beantwoorden van vragen tijdens het labo en de observaties in het labo geëvalueerd.
Tijdens de test zal de student ondervraagd worden over zowel de theorie die gezien is tijdens het werkcollege als over het labo.
Studenten die in de eerste examenperiode (januari) de credit voor labo fermentatietechnologie
niet behaalden (score<10/20) kunnen via een herkansing in de derde examenperiode
(september) een test afleggen. Deze test telt voor 45 % mee. De permanente evaluatie die
tijdens het labo beoordeeld werd, telt voor 55 % mee.
Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en is er de mogelijkheid om informatie of hulp te vragen. Indien nodig kan er een afspraak gemaakt worden. Op Toledo worden ook powerpoint presentaties geplaatst die aansluiting hebben met de leerstof.
Het praktische werk wordt in groep uitgevoerd. De begeleiding door de docent
in het labo bestaat voornamelijk uit: het beantwoorden van vragen, het peilen naar het inzicht en
het bijsturen, demonstreren van labohandelingen, het geven van tips naar efficiënt werken, het
toezien op de veiligheid. Bij problemen wordt van de student verwacht dat hij zelf de stap naar de
begeleider zet.