Aan de student wordt de mogelijkheid geboden om 450 u stage te lopen. De aard van de stage is bij wet bepaald (oncologie, radiotherapie en palliatieve zorg). De verhouding van het aantal uren kan wisselen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde .
- BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC16 Medestudenten/collega’s begeleiden.
- BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
- BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- BC21 Open staan voor het economische, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
Toelichting:
Klinisch onderwijs heeft als doel de student een basis in de oncologieverpleging aan te bieden, om:
Op een professionele manier en als lid van een multidisciplinair team de continuïteit en de kwaliteit vande zorg te garanderen voor de oncologische patiënt en zijn naaste omgeving.
Kennis, inzicht en methodiek verwerven in de recente medische en verpleegkundige aspecten die aan bod komen bij de zorgverlening aan patiënten met verschillende oncologische aandoeningen.
Kennis en vaardigheden verwerven in de diverse aspecten van de begeleiding van patiënten met oncologische aandoeningen.
De student kan gegevens verzamelen, interpreteren, plannen, uitvoeren en evalueren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Verplichte stage-opdrachten
Gespreksmomenten met stagedocenten.
Gespreksmomenten met verantwoordelijken op de afdeling
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Op stage maakt de student kennis met de verschillende aspecten van oncologische zorg.
Een bepaald aantal uren kunnen gevolgd worden op het eigen werkveld.
A. Types
- individuele taak
- Andere: stage-opdrachten/projecten
B. Omschrijving
Contactpersoon is de stagedocent.
Deze wordt ten minste 2 weken voor aanvang verwittigd (bereikbaarheid: voornaam.naam@khk.be)
Stagebegeleiding omvat in hoofdzaak functioneringsgesprekken.