EXPLICIET
1.1. Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen
1.2. Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn noden
1.3. Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden
1.4. Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
2.1. Waarderen van de diversiteit in de klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van iedere leerling
ZIJDELINGS
2.2. Diversiteit breed observeren en in kaart brengen
2.3. Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsver-schillen in de groep
2.5. Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen
3.1. In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleiding
3.2. Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie
3.4. Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid..)
4.1. Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden
5.2. Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen