Verdiepende kennismaking met het beroep van sociaal werker: de competenties, waardeposities en basishoudingen van de sociaal werker.
Het verhaal van mensen in hun leefwereld. Het betekeniskader.
Elementaire sociale vaardigheden en houdingen bij het voeren van een gesprek.
Geven van en ontvangen van feedback zijn hierbij een rode draad.
We concentreren ons op het gesprek tussen een cliënt en een sociaal werker.
1 Je binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen in de ik jij relatie (C1)
1.1 Reflecteren over het eigen betekeniskader
1.2 De ander begrijpen in zijn anders - zijn
1.3 Open en helder communiceren in de relatie met anderen
1.4 Anderen ruimte geven en zelf ruimte innemen
2 Interacties tussen mensen in de ik – jij relatie in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief (C2)
3.1 Verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces
3.2 Een persoonlijk ontwikkelingsplan opbouwen, opvolgen en bijsturen
Boven, E. (Red.). (2009). Nota portfolio en POP. Onuitgegeven nota, K.H.K., Dep. S.W. Geel
Boven, E. (Red.). (2009). Ik en verhalen van mensen. Onuitgegeven nota, K.H.K., Dep. S.W. Geel
Van Meer, K. en Van Neijenhof, J. Elementaire sociale vaardigheden. Diegem, Kluwer, 2000
De lessen in leergroep 2 kenmerken zich door: Het aanbieden van ervaringen, informatie waarin kennis gemaakt wordt met eisen en verwachtingen van de opleiding/het beroep. Verder werken we met trainingsmomenten om de nodige basisvaardigheden onder de knie te krijgen. Hierbij horen specifieke opdrachten.
Er wordt ook in groepjes van 5 à 6 studenten gewerkt rond de persoonlijke ontwikkeling. Hier wordt er gereflecteerd over het eigen ‘leren’, over de eigen vorderingen ten aanzien van de na te streven competenties. Deze reflecties worden telkens verwerkt in een verslag.
Doorheen de leergroep werken studenten zelfstandig aan een portfolio. Dit is de verzameling van al de ervaringen, reflecties, opdrachten en verslagen. De rode draad doorheen dit portfolio is de persoonlijke ontwikkeling.
De beoordeling van de student omvat 2 delen:
Permanente evaluatie (aanwezigheid, tijdig afgeven van opdrachten, een houding aannemen waarin je kansen voor jezelf creëert, participatie, het proces bij het schrijven van reflectieverslagen);
Een assessment:
Deel 1 Simulatieoefening (een gesprek met een cliënt) en een reflectie bij dit gesprek.
Deel 2 Persoonlijke ontwikkeling: schriftelijke voorbereiding en gesprek over de persoonlijke ontwikkeling op basis van het portfolio.