procedureel programmeren (2009-2010)

Inleiding
  • situering programmeertalen
  • compilers en interpreters
  • werkomgevingen
    • Microsoft Visual Studio / .NET
    • Borland
Procedureel Programmeren in C++
  • types
  • variabelen en constanten
  • operatoren
  • selectie (if en switch)
  • iteratie (for, while en do)
  • functies
  • lokale en globale veranderlijken
  • structures
  • arrays
  • strings
  • pointers
  • UML

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
Studenten moeten op basis van de behandelde syntaxelementen uit de taal C++, en op basis van diverse uitgewerkte analyses en voorbeeldprogramma's in staat zijn om zelfstandig eenvoudige problemen te analyseren, en op te lossen met een C++programma. Problemen hebben in principe niet slechts één mogelijke (correcte) oplossing. De student moet in staat zijn om voor- en nadelen van verschillende oplossingsmethoden tegen elkaar af te wegen en tekortkomingen in het bekomen resultaat kunnen achterhalen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
Toelichting:
De student moet kennis hebben van de beperkingen van algoritmes en het gebruik van bepaalde types, waardoor berekeningen niet altijd helemaal exacte of zelfs foutieve resultaten opleveren. Hij moet in staat zijn om minstens aan te geven wat de oorzaken zijn van onnauwkeurigheden of andere problemen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Studenten kunnen de oplossingsstrategie voor een bepaald probleem omzetten in C++-code. Bij het behandelen van de syntax-elementen wordt ook aandacht besteed aan de nieuwste taaluitbreidingen zoals gedefinieerd in de Standard Template Library. Als ontwikkelingsomgeving wordt de meest recente versie van Microsoft Visual .NET gebruikt. Studenten kunnen een systematische methode bedenken voor het oplossen van programmeerbare problemen en deze opsplitsen in kleinere entiteiten. Hierbij maken zij een verantwoorde keuze voor de meest geschikte gegevensstructuur. In de voorbeelden en oefeningen komen toepassingen aan bod gerelateerd aan andere vakgebieden als wiskunde, mechanica, statistiek, fysica, ... Daarbij wordt duidelijk dat kennis van een programmeertaal alleen weinig zinvol is. Om die efficiënt te kunnen gebruiken om een probleem op te lossen is immers ook een grondige kennis van het vakgebied waar het probleem zich stelt onmisbaar.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Algemene kennis van de Windows-omgeving. Kennis van de mogelijkheden en het gebruik van het netwerk op de campus. Betekenis van begrippen als operatoren, formules en functies.

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

beschikbaar op het computernetwerk van de campus / Toledo:
  • powerpointpresentaties
  • voorbeeldprogramma's
  • oefeningen
Geeraerts Guy, 2009

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Alle lessen worden gegeven in een computerlokaal, waar elke student individueel over een PC beschikt. De powerpointpresentaties worden gebruikt als leidraad bij de theorie. Afwisselend met theorie worden voorbeeldprogramma's uitgetest en besproken. Bij de oefeningen gebeurt de analyse van het probleem deels individueel, deels klassikaal. Afsluitend worden mogelijke oplossingen besproken.

A. Types

  • aan de computer
  • open boek
  • praktische proef

B. Omschrijving

Met behulp van de computer dienen enkele kleine programma's te worden geschreven of aangevuld. De oplossing dient gestructureerd en efficiënt te zijn. Contact met de docent opnemen kan voor, tijdens en na de les, en buiten de lessen bij voorkeur via email.
OA:
03200201
Code:
03200201
Vakcoördinator:
Guy Geeraerts
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands