Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden:
- Observeren
- Het lagere schoolkind: een eerste verkenning
- Lessen voorbereiden
- Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren
- Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan de beginsituatie van leerlingen achterhalen .-doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren -leerinhouden structureren -gepaste werk-en groeperingsvormen bepalen -leermiddelen kiezen -observatie en evaluatie voorbereiden.-een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen -emancipatie bevorderen - administratieve taken correct uitvoeren -een stimulerende en werkbare klasruimte creëren , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen -kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten:
- Observeren
- Het lagere schoolkind: een eerste verkenning
- Hoe lesvoorbereidingen maken? Een praktische handleiding bij het ontwerpen van lessen
- Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren
Handboek: Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Het onderwijslandschap in een notendop (uitgegeven door: Afdeling informatie en documentatie departement onderwijs, 2005)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Afhankelijk van de te realiseren competenties en de behandelde inhouden worden verschillende, meer gestuurde of meer zelfstandige, werkvormen gebruikt.
A. Types
B. Omschrijving
De beoordeling bestaat uit een schriftelijk examen .
Bij dit opleidingsonderdeel worden twee differentiatieuren voorzien die als volgt worden ingevuld: differentiatieuur 1: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het uitschrijven van de lesgang.
Differentiatieuur 2 : ondersteuning bij cursus naar aanleiding van de examens.