SOA/AIDS
Kankerpreventie
Preventie van infectieziekten
Visie en beleid in de preventieve gezondheidszorg.
Verschillende gebieden in de preventieve gezondheidszorg.
Profiel van de sociaal verpleegkundige in de preventieve en de sociale sector met belichting van de coördinerende en multidisciplinaire functie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
- C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C13 Preventief zorgverlenen.
- C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
- C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
Toelichting:
Studenten kunnen aan de hand van een casus interventies ter preventie plannen.
Studenten kunnen cliënten inlichten over de mogelijke vaccinaties en hen hiervoor motiveren.
Studenten kunnen aan cliënten voorlichting en advies geven omtrent de mogelijkheden om kanker te voorkomen of tijdig op te sporen.
Studenten kunnen aan cliënten voorlichting en advies geven omtrent de mogelijkheden om SOA te voorkomen of tijdig op te sporen.
Past de gebieden van preventie toe.
Gebruikt de sociale kaart.
Bepaalt, uitgaande van casussen, sociale diagnostiek en zet deze diagnoses in PES-structuur.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Anatomie en fysiologie 1 verpleegkunde
Tendensen binnen de gezondheidszorg, diagnostiek.
Door middel van stages: eerste contact met bejaardensector, ziekenhuissector en gehandicaptensector
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Deschamps, A. 2002, HIV en AIDS, handleiding voor gezondheidswerkers, Leuven, UP,
Van Miert Monique, 2007, Sociale gezondheidszorg - deel 1. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 132p.
Oris Chris, cursus Sociale gezondheidszorg - deel 2
Sociale kaart in boekvorm. Mostinckx, J. e.a. (2005). Wegwijzer voor de sociale sector. Kluwer OCMW zakboekjes
Internet
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving
Monitoraat op afspraak