PAV Remediƫren/leerproces - wiskunde (2009-2010)

- de mogelijkheden van leerlingvolgsystemen
- peilproeven van de overheid
- inventaris van te bereiken eindtermen in de eerste graad op basis van leerlingvolgsystemen en 
  het leerplan voor het basisonderwijs
- leerlijnen gedifferentieerd naar niveau en abstractie
- meten en metend rekenen en didactiek ervan
- rekenproblemen en rekenvraagstukken als toepassingsgebied van het optellen en
  aftrekken
- statistische geletterdheid, begrip gemiddelde
- grafieken, tabellen, diagrammen
- volgende onderwerpen komen verder in de mate van het mogelijke aan bod: remediëren bij  
  cijferen, hoofdrekenen en schattend rekenen, meetkunde (kijklijnen, schaduwen, kaarten en 
  plattegronden, ontvouwingen)
- een leergang ontwerpen i.f.v. een praktijkvak
- dyscalculie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan:
- een foutenanalyse maken bij leerprocessen op het gebied van cijferen, meten en metend
   rekenen, hoofd- en schattend rekenen, breuken en kommagetallen, percenten en
   verhoudingen
- aangepaste remediëring voorzien om leerlingen verder te brengen op het vlak van rekenen

3. Inhoudelijk expert
De student kan:
- leerlijnen in functie van de individueel vastgestelde behoeften op het vlak van gecijferdheid
  ontwikkelen
- kritisch omgaan met tabellen, grafieken en diagrammen, gegevens van onderzoeken in de
   media
- tabellen, grafieken en diagrammen correct interpreteren
- grafieken en diagrammen gebruiken om gegevens overzichtelijk voor te stellen
- activiteiten situeren in de leerlijn van het meten en metend rekenen 
- een leergang ontwerpen die de fasen in de leerlijn van het meten en metend rekenen volgt
- verschillende types rekenproblemen onderscheiden
- eventueel: aspecten van ruimtelijke oriëntatie herkennen en gebruiken

4. Organisator

De student kan:

 

-      De nodige stappen ondernemen en contacten leggen om een toets af te nemen in een 1B-klas.

 

-      De nodige stappen ondernemen en contacten leggen om een praktijkles te volgen in het BSO en om praktijkleerkrachten en leerkrachten PAV te bevragen.

 

5. Innovator - onderzoeker:

De student kan:

 

-      Een toets uit een leerlingvolgsysteem afnemen in de eerste graad BSO en de resultaten verwerken en vergelijken met de resultaten van de peiling wiskunde van 2008 in de eerste graad van het BSO.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent, remediëren/leerproces wiskunde 2009-2010
- eigen nota's van de lessen
- eventuele bijlagen die op Toledo verschijnen

C. Aanbevolen leermiddelen

- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL (zie website VVKSO)
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.). Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek
   voor de basisschool en de basiseducatie, Leuven, ACCO, 1995

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt. De studenten presenteren de resultaten van hun taak aan de rest van de klas.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De resultaten en bevindingen van de taken worden eventueel aan de rest van de klas gepresenteerd.
Derde examenperiode: schriftelijk examen, de punten voor permanente evaluatie blijven behouden tijdens de derde examenperiode. 

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

 50%

schriftelijk 

 50%

schriftelijk 

 

 

 50%

permanente evaluatie 

 50%

permanente evaluatie 

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 


- coaching en monitoraten
- een bundel met oefeningen staat ter beschikking op Toledo om basiskennis wiskunde bij te
   spijkeren

- extra begeleiding is mogelijk indien nodig, na afspraak.

OA:
11269501
Code:
11269501
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands