- de mogelijkheden van leerlingvolgsystemen
- peilproeven van de overheid
- inventaris van te bereiken eindtermen in de eerste graad op basis van leerlingvolgsystemen en
het leerplan voor het basisonderwijs
- leerlijnen gedifferentieerd naar niveau en abstractie
- meten en metend rekenen en didactiek ervan
- rekenproblemen en rekenvraagstukken als toepassingsgebied van het optellen en
aftrekken
- statistische geletterdheid, begrip gemiddelde
- grafieken, tabellen, diagrammen
- volgende onderwerpen komen verder in de mate van het mogelijke aan bod: remediëren bij
cijferen, hoofdrekenen en schattend rekenen, meetkunde (kijklijnen, schaduwen, kaarten en
plattegronden, ontvouwingen)
- een leergang ontwerpen i.f.v. een praktijkvak
- dyscalculie
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan:
- een foutenanalyse maken bij leerprocessen op het gebied van cijferen, meten en metend
rekenen, hoofd- en schattend rekenen, breuken en kommagetallen, percenten en
verhoudingen
- aangepaste remediëring voorzien om leerlingen verder te brengen op het vlak van rekenen
3. Inhoudelijk expert
De student kan:
- leerlijnen in functie van de individueel vastgestelde behoeften op het vlak van gecijferdheid
ontwikkelen
- kritisch omgaan met tabellen, grafieken en diagrammen, gegevens van onderzoeken in de
media
- tabellen, grafieken en diagrammen correct interpreteren
- grafieken en diagrammen gebruiken om gegevens overzichtelijk voor te stellen
- activiteiten situeren in de leerlijn van het meten en metend rekenen
- een leergang ontwerpen die de fasen in de leerlijn van het meten en metend rekenen volgt
- verschillende types rekenproblemen onderscheiden
- eventueel: aspecten van ruimtelijke oriëntatie herkennen en gebruiken
4. Organisator
De student kan:
- De nodige stappen ondernemen en contacten leggen om een toets af te nemen in een 1B-klas.
- De nodige stappen ondernemen en contacten leggen om een praktijkles te volgen in het BSO en om praktijkleerkrachten en leerkrachten PAV te bevragen.
5. Innovator - onderzoeker:
De student kan:
- Een toets uit een leerlingvolgsysteem afnemen in de eerste graad BSO en de resultaten verwerken en vergelijken met de resultaten van de peiling wiskunde van 2008 in de eerste graad van het BSO.
De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.
Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt. De studenten presenteren de resultaten van hun taak aan de rest van de klas.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
50% |
schriftelijk |
50% |
schriftelijk |
|
|
50% |
permanente evaluatie |
50% |
permanente evaluatie |
|
|
|
|
|
|
100% |
|
100% |
|
100% |
|
- coaching en monitoraten
- een bundel met oefeningen staat ter beschikking op Toledo om basiskennis wiskunde bij te
spijkeren
- extra begeleiding is mogelijk indien nodig, na afspraak.