Integrerend werken (2009-2010)

De hoofdactiviteit in dit opleidingsonderdeel is het integreren van theoretische inzichten in praktijksituaties om vervolgens te komen tot professioneel handelen.

Studenten hebben in hun opleiding heel wat theoretische kaders aangereikt gekregen en hebben geleerd om vanuit die theorie te kijken naar de praktijk. Tijdens deze lessen willen we studenten leren om vanuit praktijksituaties te komen tot handelen dat gestoeld is op theorie.

Er komen nog een aantal specifieke methodieken aan bod.

 

 

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
Toelichting:

een paar voorbeelden van specifieke competenties:

Is oprecht geïnteresseerd in het verhaal van mensen, is betrokken en inlevend, gaat zelfstandig een hulpverleningsrelatie aan en onderhoudt deze, maakt  op een spontane, vriendelijke en uitnodigende manier contact met anderen, analyseert situaties en maakt daarbij gebruik van diverse invalshoeken en analysemodellen, vraagt open en gericht door en vat samen, heeft aandacht voor het achterliggende verhaal en de achterliggende problemen van mensen, werkt doelgericht, planmatig en weloverwogen in gesprekken, bemiddeling, kan een methodisch stappenplan (bv. basishandelingsstructuur) in de praktijk omzetten, formuleert haalbare en correcte doelstellingen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • praktische proef
  • individuele taak

B. Omschrijving

De kennis van de cursus en de kennis van de woordenlijst op Toledo wordt getoets door middel van het schriftelijk examen.

Daarnaast is er een integrale proef met zowel een analysestuk, een methodiekstuk, een rollenspel als een zelfevaluatie.

OA:
04232880
Code:
04232880
Vakcoördinator:
Mark Vanbroekhoven
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands