In het inleidend gedeelte wordt na enkele aspecten uit de geschiedenis, het doel van de revalidatie behandeld, de samenstellende factoren die bijdragen tot de levenskwaliteit, de schaal van functioneel resultaat van revalidatie, en de rangschikking van de aandoeningen naar activiteitsbeperking. Vervolgens worden de definities toegelicht van invaliditeit, revalidatie, consolidatie, en restschade.
In een tweede deel worden de evaluatie van de patiënt, de gebruikte evaluatieschalen in de revalidatie en de principes van fysiotherapie behandeld.
Na een herhaling en opfrissing van de specifieke neuro-anatomie en neurofysiologie worden de verschillende aspecten van de revalidatie behandeld bij medullaire dwarslaesies (paraplegie en tetraplegie), CVA (hemiplegie), cervicale whiplash, diabetische voet en amputaties.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De orthopedisch technoloog kan op adequate wijze een orthopedisch hulpmiddel vervaardigen, herstellen en onderhouden.
- C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
- C03 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze samenwerken en overleg plegen in een multidisciplinair team.
- C05 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze meewerken aan toegepast wetenschappelijk onderzoek.
- C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
Toelichting:
De student is in staat om de belangrijkste begrippen en onderdelen van de revalidatie te onderscheiden en praktisch te kunnen toepassen. De studenten dienen de belangrijkste neurologische aandoeningen in de revalidatiegeneeskunde te kennen. Ze zijn in staat voor elke aandoening de belangrijkste functionele deficits en handicaps te onderscheiden, alsook de gebruikte hulpmiddelen en evaluatieschalen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
LISSENS Mark, Revalidatie, Niet gepubliceerde cursus, Geel, KHKempen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- praktische proef
B. Omschrijving
Het examen wordt schriftelijk voorbereid en mondeling afgelegd. Het betreft een 10tal vragen verspreid over de meeste hoofdstukken van de cursus. Zowel korte vragen dewelke een kort antwoord vergen als enkele wat uitgebreidere en meer praktisch gerichte vragen komen aan bod. Tijdens het mondelinge gedeelte kunnen bijkomende kleine vragen gesteld worden en/of kunnen de schriftelijk voorbereide vragen worden bijgestuurd.
Tevens is het verplicht om een praktische opdracht (mobiliteit van een gewricht) af te werken in kleine groepjes van 2 à 3 studenten. Hiervan wordt per groep een schriftelijk rapport van enkele bladzijden afgeleverd aan de docent. Het uitvoeren van deze opdracht is verplicht om tot het theoretisch examen te worden toegelaten. Het niet of onvolledig uitvoeren van deze opdracht leidt tot een aftrek van -5 punten op 20.