Nederlands deel 5 (2009-2010)

Literatuur:

Verhaalsoorten, strips en leeslijsten.

Taalvariatie en taalhistoriek:

De verschillende varianten  van het Nederlands (jongerentaal, vrouwen-en mannen taal, Afrikaans,...) en aspecten en evolutie van de standaardvariant.

Didactiek:

Vraaggestuurde behandeling van aspecten uit de praktijkervaringen van studenten.

Vaardigheden:

Werken aan taalvaardigheden Nederlands en andere vakcompetenties op eigen niveau via vakportfolio Nederlands.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Nederlands 5 in het derde jaar is de directe voorbereiding op de praktijk.  Centraal staan hier problemen en uitdagende aspecten van het vak die de student zelfstandig, kritisch  en creatief leert benaderen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student kan casussen uit stage-ervaringen zelfgestuurd en kritisch leren oplossen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder
  • creëert de student een rijke leeromgeving  die het taalleren van leerlingen bevordert.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker en begeleider van leerprocessen
  • Verdiept de student kennis in verband met aspecten taalvariatie en literatuur (soms op zelfstandige basis)
  • Verruimt de student de leeservaring en kan hij een overkoepelende kijk op de Nederlandse vakdidactiek formuleren.
Als innovator
  • Exploreert de student thema's (literair en taalkundig) en toont hij een ingesteldheid van levenslang leren.
Als cultuurparticipant
  • Volgt de student de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreert ze in lesplannen.
Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • Kan de student informatie vinden over taalonderwijs en volgt hij de onderwijsactualteit van het vak Nederlands op.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basiscompetenties Nederlands geleerd in jaar 1 en 2 van de opleiding zijn noodzakelijke ondersteuning voor de inhouden en vaardigheden.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken.
  • Cursussen docent.
  • Collegenotities.
  • Verplichte lectuur.
  • Onderwijswerkplaats en leerplatform.
  • Internet.
  • C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • hoorcollege
    • groepswerk
    • begeleide zelfstudie

    B. Omschrijving

    A. Types

    • schriftelijk examen
    • presentatie
    • peer assessment
    • Andere: self-assessment/portfolio
    • mondeling examen

    B. Omschrijving

    1ste examenperiode

     

    2de examenperiode

     

    3de examenperiode

     

    %

     

    vorm

     

    %

     

    vorm

     

    %

     

    vorm

     

    40

     

    Schriftelijk

     

     

     

    60

     

    Schriftelijk

     

    20

     

    Mondeling

     

     

     

     

     

    40

     

    PE

     

     

     

    40

     

    PE

     

    Cijfer eerste examenperiode blijft bewaard

     

    100%

     

     

    100%

     

     

    100%

     

     

    Via coaching. De student kan zelf hulp vragen bij de docent. Er is individuele of groepsfeedback bij taken.
    OA:
    11270030
    Code:
    11270030
    Vakcoördinator:
    Rita Van Elsen
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    5
    Onderwijstaal:
    Nederlands