Uitvoeringstechnieken orthopedie (2009-2010)

Uitvoeringstechnieken is specifiek gericht naar de vier belangrijke fasen in het ontwerp en de bouw van een specifiek orthopedisch toestel: maat nemen, het positief corrigeren, het apparaat vervaardigen, en de eerste pas met evaluatie en eventuele calibratie. Bij de maatname wordt bijzondere aandacht besteed aan het herkennen en aanduiden van anatomische structuren, en de techniek en handvaardigheid die nodig is om dit bij patiënten uit te voeren. Ook bij het bewerken van het positief wordt nauwlettend toegekeken op het uitvoeren van specifieke correcties voor elk apparaat, rekening houdend met de anatomische bijzonderheden van de persoon waar het apparaat voor gemaakt wordt. Voor de constructie van het apparaat wordt gebruik gemaakt van verschillende constructies: laminaten, hoge-temperatuur thermoplasten (http), leder, metaal, enz. Een gedegen evaluatie van de pasvorm en kwaliteit van het apparaat is bijzonder belangrijk, zodat ook aangeleerd wordt hoe elk apparaat verder gecalibreerd kan worden tot een optimale pasvorm bereikt is. Bovenstaande procedures en technieken worden toegepast voor ondermeer; het maken van een steunzool in zacht materiaal, een polskoker in laminaat, een enkel-voet orthese in http, een beenorthese, een knieorthese in metaal en leder, een prothesekoker voor onderarmamputatie, onder- en bovenbeenamputatie, enz.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Als orthopedisch technoloog zul je moeten kunnen nadenken en redeneren over hoe je een apparaat moet vervaardigen. Dit redeneren houdt in dat je een planning van je werk maakt waarbij je stap voor stap en methodisch te werk gaat om een functioneel en mooi produkt te krijgen. Belangrijk in dit proces is dat je kritisch staat ten opzichte van je werk. Dit zowel in de pasfase als in de afwerkingsfase. Omwille van de vooruitstrevende technologie moet je je bewust zijn van het feit dat je nooit uitgestudeerd bent. Om up to date te blijven zul je je moeten blijven bijscholen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Als orthopedisch technoloog werk je steeds met patiënten die altijd individuele problemen hebben. Deze problemen moet je kunnen analyseren en er een specifieke oplossing voor zoeken.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De orthopedisch technoloog kan op adequate wijze een orthopedisch hulpmiddel vervaardigen, herstellen en onderhouden.
  • C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
  • C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
Toelichting:
- studenten kunnen beenderige uitsteeksels, pezen en andere belangrijke anatomische structuren tijdens de maatname vlot en correct aanduiden - studenten beheersen de handvaardigheid om een gipsmaatname correct uit te voeren - studenten beheersen de techniek van laminatie en trekken - studenten kunnen een apparaat volledig afwerken en het eigen werk critisch evalueren - studenten kunnen de pasvorm van een apparaat correct evalueren - studenten kunnen een werkstuk calibreren tot de optimale pasvorm

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Anatomie Biomechanica Orthopedische technologie eerste jaar Uitvoeringstechnieken eerste jaar

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Bordschema, uitleg van de docent

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

De docent geeft in het labo de uitleg die de studenten dan onmiddellijk kunnen toepassen. In het labo gebeuren de maatnames, de correctie van het gipsmodel en het maken van het apparaat.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Op elke oefening staat een punt. Dit punt is het resultaat van de punten die je tijdens het werkproces gekregen hebt op de verschillende stappen, die je hebt moeten doorlopen om je apparaat te vervaardigen. Deze verschillende stappen zijn bijvoorbeeld de maatname, de gipscorrectie, het apparaat vervaardigen, enzovoort. Het eindtotaal is het gemiddelde van al je verdiende punten van elke oefening. De docent is altijd in het lokaal om eventuele vragen of problemen op te lossen samen met de student.
OA:
06022230
Code:
06022230
Vakcoördinator:
Bert Laermans
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands