In het theoretisch portfolio staat de verbinding tussen praktijk en theorie centraal. De student mag kiezen uit verschillende trajecten om de vooropgestelde competenties te verwerven: praktijktheorie met binnenlandse stage of buitenlandse stage, intensive programme of talentontwikkeling. We vertrekken steeds van praktijkervaringen en zoeken verbindingen met theoretische inzichten. Dit kunnen reeds verworven inzichten zijn (bv. uit andere opleidingsonderdelen) of nieuwe inzichten (op basis van eigen opzoekwerk). Naast de verbinding tussen praktijk en theorie oefenen we intensief het maken van een bouwplan, het werken met bronnen (zoekstrategieën) en de schrijfvaardigheden. Het theoretisch portfolio wordt op deze wijze de ideale voorbereiding op het seminarie/eindwerk in het derde jaar.
Van Coillie, J. (2006). Bij de tekst, Schrijfboek voor sociaal werkers. Mechelen: Wolters Plantyn
Stijlwijzer (2008). Onuitgegeven nota's, Katholieke Hogeschool Kempen
Bode, F., Deferme, G., Lievens P. (2009) Theoretisch Portfolio. Onuitgegeven nota's bij een cursus voor het tweede jaar van de opleiding Sociaal Werk, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Sociaal Werk Geel.
De begeleiding wordt voor elke student verzorgd door een team van twee docenten: een theoriedocent en een praktijkdocent. Tijdens het academiejaar krijgt de student over elk ingediende werkstuk minstens eenmaal persoonlijke feedback.