- Verkennen van de structuur en de werking van het MOS project in basisschool/ secundaire school, en van projecten rond duurzame ontwikkeling op school.
- Inventariseren van de milieusituatie in de hogeschool, rond een bepaald thema, en een actieplan voorstellen en uitwerken voor de duurzame week ( ecocampus-thema) .
- Uitdiepen van een thema naar keuze voor de eigen doelgroep: verkennen van een MOS-school, verkennen van een MOS-schakel , zelf didactisch materiaal ontwerpen.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
05. Leiding geven
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Opvoeder:
2.3 De leerkracht kan door attitudevorming kleuters op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
Inhoudelijk expert:
3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot de leergebieden aanwenden.
Partner van ouders en verzorgers:
6.3 De leerkracht kan in overleg met het team de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.
Partners van externen:
8.1. De leerkracht kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties , die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
De themabundels van MOS rond de verschillende MOS thema's: zie www.provant.be
Werkvormen
A. Types
discussieseminarie
groepswerk
begeleide zelfstudie
bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
paper/werkstuk
presentatie
permanente evaluatie
B. Omschrijving
De opdrachten worden deels in groep en deels individueel uitgewerkt en omvatten volgende onderdelen: achtergrondinfo verzamelen rond een actiepunt, verslagen van het bezoek aan een MOSschool en aan een MOSschakel, een didactische pakket samenstellen, dit didactisch pakket presenteren, reflecteren op het eigen gedrag in verband met de actiepunten.
1ste examenperiode
2de examenperiode
3de examenperiode
100% permanente evaluatie
/
100% permanente evaluatie
Begeleiding
De begeleiding gebeurt zowel door de MOS begeleiders van de provincie Antwerpen, als door docenten van de hogeschool. De MOS begeleiders starten de keuzemodule op, en begeleiden de keuze van de verschillende trajecten. De docenten begeleiden de verschillende opdrachten via coaching.