Communicatieve & sociale vaardigheden (2009-2010)

Het vak omvat een grondige studie van de schriftelijke, zakelijke communicatie in het Nederlands of bedrijfscommunicatie. De term bedrijfscommunicatie wordt gehanteerd omdat die het best de zakelijke contecxt verwoordt, waarin moet worden gecommuniceerd. Ook de mondelinge, zakelijke communicatie en de sociale vaardigheden komen uitgebreid aan bod. De volgende aspecten worden uitgediept: rapporteren ( vorbereiding op het schrijven van eindwerk / stageverslag ) - telefoneren - vergaderen - gesprekstechnieken - herhalen facetten zakelijke correspondentie -solliciteren .

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

BIN-normen, VVKSO, februari 2007.

KHKempen stijlwijzer - Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken, september 2007.

Meysman, H. en Vanderhoeven, J.L., Paper, Project of Scriptie - Van muisklik tot tekst, ACCO,2004. Van Audekerke, S., Niet-gepubliceerde syllabus.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Monitoraat op afspraak
OA:
08280490
Code:
08280490
Vakcoördinator:
Sigrid Van Audekerke
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands