Marketing (2009-2010)

-Marketing en marketingstrategie -Consumentenkoopgedrag -Marktsegmentatie -Marktonderzoek -Marketing Mix: Product, Plaats, Prijs en Promotie - de B2Bmarkt

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

veldwerk door cases

De student kan informatie verwerven en verwerken. 

De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze via desktopresaerch en enquêtes;evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; hij beheert verzamelde en gecreëerde informatie. Hij zoekt actief naar bestaande informatie en gebruikt reeds bestaande informatie. Hij verwijst correct naar de gebruikte informatie.

De student maakt en past in overleg met het team een planning op voor de verschillende stappen in het project; wat, wie, wanneer, hoe.  Hij heeft regelmatig overleg in groep over de vorderingen en zorgt voor een creatieve bijdrage in het informatieverzamelingsproces. De student gaat primaire informatie zoeken via een enquête en gebruikt secundaire informatie.  Hij contacteert de bedrijfswereld bij het verwerven van primaire en secundaire informatie in de B2Bmarkt.

De student kan een planning en taakverdeling opstellen en opvolgen; een vergadering leiden; ondersteunen en stimuleren; omgaan met conflicten.

De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen; mondeling presenteren.

De student onderneemt activiteiten actief informatie te verwerven en verwerken. Hij beschrijft de ondernomen activiteiten en de leeruitkomsten daarvan en evalueert of de aanpak effectief is geweest.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren (luisteren – samenvatten – doorvragen); feedback geven; feedback ontvangen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 De bachelor in de logistiek is assertief, doortastend.
  • BC3 De bachelor in de logistiek is pro-actief, vooruitdenkend en houdt rekening met mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.
  • BC4 De bachelor in de logistiek is in staat te presteren in een stressvolle situatie.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC7 De bachelor in de logistiek is in staat een taak op een verantwoorde wijze uitvoeren of laten uitvoeren.
  • BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
  • BC11 De bachelor in de logistiek is in staat taken te plannen en te organiseren.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC15 De bachelor in logistiek is in staat het inkoopproces te ontwikkelen en inkoop te relateren aan de totale logistieke beheersing.
Toelichting:

 De student kan luisteren,  zich inleven in de groep. Hij kan respectvol en gepast optreden; constructief omgaan met conflicten, weerstand, misverstanden.

De student kan trends signaleren. Hij kan verbanden leggen tussen het verleden, heden Hij kan een verantwoordelijk initiatief nemen; hij kan ingrijpen wanneer iets fout loopt of dreigt fout te lopen.

De student kan rustig blijven in een stressvolle situatie. Hij kan situaties relativeren.   Hij kan gebruik maken  van time management en organiseren van het eigen werk..

De student laat eigen werk nakijken door anderen.

De student is zich ervan bewust zijn dat taken of plichten naar behoren moeten worden uitgevoerd. Hij  zal hulp bieden aan collega’s.  De student zal misverstanden en fouten signaleren.

De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e‐mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker; gegevens verwerken met een rekenblad; gegevens beheren met een database.

De student kan  taken, opdrachten plannen inde tijd; beschikt over een goed werkritme.

De student kan gevens verzamelen en analyseren over fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.

De student kan de  markt van de leveranciers verkennen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

algemeen economische voorkennis

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

cases

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • meerkeuzevragen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
05210654
Code:
05210654
Vakcoördinator:
Lina Matheussen
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands