EHBO (2009-2010)

De inhouden van 'Eerste Hulp': veiligheid en evacuatie, vaststellen van bewustzijn en ademhaling, hulp van omstaanders inschakelen en alarmeren, bewusteloosheid en ademhalingstilstand (CPR), verslikking, bloedingen, brandwonden, beroerte, pijn in de borst, hoofd- en wervelletsels, wondverzorging, letsels aan het voortbewegingsstelsel, vergiftiging, psychosociale eerste hulp.
De inhoud van 'De uitbreiding': helper zijn bij zonneslag/hitteslag/hyperthermie, amputatie, tekenbeet, insectenbeet, flauwte, hersenschudding, onderkoeling, diabetes, epilepsie, koortsstuipen, kortademigheid, hyperventilatie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Toelichting 

 

  Teamgericht kunnen werken

  De student kan efficiënt in team opereren in noodsituaties

  Oplossingsgericht kunnen werken

  De student kan methodisch een probleemsituatie analyseren en inzichten   

  integreren om een  zo adequaat mogelijk antwoord te geven op een

  probleemsituatie

  Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid

  De student kan een beredeneerd  en ethisch standpunt innemen in diverse probleemsituaties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:
Toelichting 

 

Opvoeder

De student kan het fysiek en geestelijk welzijn van kinderen bevorderen. De student kan  inzichten en vaardigheden in verband met de basisprincipes van eerste hulpverlening en   basisinterventies bij frequent voorkomende gezondheidsproblemen toepassen.
Organisator

De student kan een stimulerende, werkbare leefruimte creëren rekening houdend met de veiligheid d.w.z. in een schoolcontext onveilige situaties herkennen en zorgen voor veiligheid en evacuatie.
Partner van externen

De student kan in noodsituatie in een schoolcontext de hulp van omstaanders en van de
hulpdiensten inschakelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Het Rode Kruis Vlaanderen, (2007), Oefenboek Eerste Hulp: een praktijkgerichte oefengids

C. Aanbevolen leermiddelen

Het Rode Kruis Vlaanderen, (2007), Help! Eerste hulp voor iedereen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Er worden actieve werkvormen gehanteerd: practica, casussen, discussies en groepswerk, waarbij vertrokken wordt van de ervaringen en kennis van de studenten.
Zowel tijdens de opleiding als in de evaluatie wordt er via foto's en uitgeschreven casussen gezocht naar authentieke situaties binnen een schoolcontext. Samen met medestudenten verwerkt een student een gedeelte van de leerstof zelfstandig en presenteert dit aan de ganse groep.

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

Het examen bestaat uit een mondeling examen met één of meerdere casussen en een praktisch examen waarbij technieken, op een pop of op een volwassene, moeten uitgevoerd worden.
Indien de student slaagt voor dit examen behaalt hij het brevet Eerste Hulp en Helper van het Rode Kruis.
De student mag het examen over doen tot hij geslaagd is.

1ste examenperiode

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

Mondeling, indiv

praktische proef ind.

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

Mondeling, indiv.

 praktische proef ind.

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

Mondeling, indiv.

praktische proef ind.

 

 

 

 

 


OA:
11269161
Code:
11269161
Vakcoördinator:
Lieveke Hellemans
Semester:
2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands