Kritisch reflecteren
- de student kan kritisch kijken naar praktijkvoorbeelden van zingen met kleuters en een eigen mening verwoorden aangaande het belang van de integratie van muziek in het kleuteronderwijs. - de student heeft een ingesteldheid tot levenslang leren hebben : hij ziet in dat de vaardigheden spelen en zingen moeten onderhouden worden om voor de nodige kwalitiet te zorgen en steeds kunnen blijven evolueren.
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student kan de juiste liederen selecteren bij een bepaalde kleuterleeftijd, belangsstellingscentrum, ... en deze gerbuiken van de muzikale ontwikkeling van kleuters
- de student kan instrumenten integreren bij het ondersteunen van de muzikale ontwikkeling van kleuters
Inhoudelijk expert
- de student kan een toon juist overnemen en zuiver zingen met een juist stemgebruik met de nodige aandacht voor articulatie, ademhaling en expressie.
- de student kan een uitgebreid liedrepertoire zingen en spelen
- de student kan creatief omgaan met bestaande liederen
- de student kan zelf goede liederen selecteren en zijn keuze motiveren
- de student kan een lied aanleren
Organisator
- de student kan heel wat verschillende soorten muziekactiviteiten uitdenken met de nodige aandiacht voor organisatie
- de student kan muziek integreren in het dag- en weekverloop
Innovator-onderzoeker
- de student kan nieuwe en reeds bestaande liedbundels als informatiebron gebruiken
- de student kan zelf liedjes componeren
Cultuurparticipant
- de student in kan het bestaande muziek- en cultuuraanbod de juiste keuze maken en deze op een verantwoorde manier in de kleuterklas brengen
Studiemateriaal ontwikkeld door de docent :
- Rymen, K. (2009). Liedboek. Onuitgegeven nota's voor het tweede jaar Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2009). Stijlwijzer muziek 2. Onuitgegeven nota's voor het tweede jaar Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Website : http://www.liedboek.be
- Rymen, K. (2007). Doepakket blokfluit. Onuitgegeven nota's voor het tweede jaar Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2007). Stemvorming. Onuitgegeven nota's voor het tweede jaar Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2009). Muziek in de kleuterklas. Onuitgegeven nota's voor het tweede jaar Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
vorm | % | vorm | % | vorm | |
70 | Praktisch examen | 70 | Praktisch examen | ||
15 | Permanente evaluatie |
15 |
Permanente evaluatie |
||
15 | Mondeling examen | 15 | Mondeling examen |